a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

(Gemotoriseerd) vervoer

Dossiernr:

2012/00364

Datum:

14-05-2012

Uitspraak:

VAF (=voorzittersafwijzing)

Product/dienst:

(Gemotoriseerd) vervoer

Motivatie:

Bijzondere Reclamecode

Medium:

Digitale marketing communicatie

De bestreden reclame-uiting

 

Het betreft adverteerders brochure en de website www.hyundai.nl waarop met betrekking tot de door klaagster gekochte Hyundai i10, type 1.1i i-, vermeld is dat het gecombineerd brandstofverbruik per 1/100 km 4,7 bedraagt.

 

De klacht

 

Toen klaagster de auto kocht, werd gezegd dat deze volgens de fabriekstest 1 op 21 rijdt en dat de auto in de praktijk 1 op 18 à 19 zou rijden. Klaagster ging ervan uit dat de nieuwe i10, zoals beloofd, net zoals de oude Atos, ook makkelijk 1 op 18 à 19 zou rijden. In werkelijkheid rijdt de auto 1 op 13 à 13,5. Gelet hierop voelt klaagster zich misleid.  

 

Het verweer

 

Aangezien het gebruik en de gebruiksomstandigheden van een auto grote invloed hebben op het brandstofverbruik is in de documentatie uitsluitend de wettelijk verplichte informatie, namelijk het verbruik gemeten conform EU-testen, vermeld. Deze informatie maakt het mogelijk om het benzineverbruik van verschillende auto’s met elkaar te vergelijken. Tot vermelding van deze informatie is adverteerder wettelijk verplicht. 

Klaagster heeft uit de documentatie ten onrechte afgeleid dat haar specifieke gebruiksomstandigheden zouden leiden tot een verbruik van 1 op 18.

Van strijd met de NRC is geen sprake.  

 

Het oordeel van de voorzitter

 

Het in beide reclame-uitingen vermelde brandstofverbruik is het brandstofverbruik zoals dat is gemeten overeenkomstig de Europese richtlijn. Dit staat ook met zoveel woorden in beide uitingen, te weten in de brochure onderaan de pagina en op de websitepagina boven de testresultaten.

 

Adverteerder heeft voldaan aan het bepaalde in artikel 2 lid 1 van de Code voor Personenauto’s (CVP) ingevolge welke bepaling het brandstofverbruik uitsluitend mag worden vermeld in overeenstemming met het bepaalde in het Besluit etikettering energieverbruik personenauto’s (Staatsblad 2000-475).

Dat het brandstofverbruik van een individuele automobilist afwijkt van het  in de uiting vermelde resultaat van de gestandaardiseerde meting, doet de uiting niet in strijd zijn met de NRC.

 

De beslissing

 

De voorzitter wijst de klacht af.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken