De bestreden reclame-uiting
Het betreft adverteerders reclame-uiting waarin met betrekking tot het brandstofverbruik van de Hyundai IX20 wordt vermeld:
“Brandstofverbruik volgens EG-norm:
-binnen de bebouwde kom 1/100 km / km/l 6,6/15,2
-buiten de bebouwde kom 1/100 km / km/l 5,1 /19,6
-gecombineerd 1/100 km / km/l 5,6/17,9”
De klacht
Klager heeft ongeveer een jaar geleden een Hyundai 1X 20 1.4i blue gekocht, onder meer gezien het op de website vermelde brandstofverbruik van deze auto. Klager heeft echter ervaren dat het brandstofverbruik van de auto binnen de bebouwde kom gemiddeld 1/13,5 ofwel 24,5% minder is en op de snelweg bij 100 km gemiddeld 1/14,5 ofwel 26% minder is.
Gezien het grote verschil tussen het op de website vermelde brandstofverbruik en het werkelijke brandstofverbruik acht klager de informatie op de website misleidend.
Het verweer
Aangezien het gebruik en de gebruiksomstandigheden van een auto grote invloed hebben op het brandstofverbruik is in de documentatie uitsluitend de wettelijk verplichte informatie, namelijk het verbruik gemeten conform EU-testen, vermeld. Deze informatie maakt het mogelijk om het benzineverbruik van verschillende auto’s met elkaar te vergelijken. Tot vermelding van deze informatie is adverteerder wettelijk verplicht.
Klager heeft uit de documentatie ten onrechte afgeleid dat zijn specifieke gebruiksomstandigheden zouden leiden tot een verbruik van 1 op 19,6 / 1 op 15,4 / 1 op 17,9. Dit staat echter niet in de brochure.
Van strijd met de NRC is geen sprake.
Het oordeel van de voorzitter
Het in de reclame-uiting vermelde brandstofverbruik, is het brandstofverbruik zoals dat is gemeten overeenkomstig de Europese richtlijn. Dit staat ook met zoveel woorden onderaan de pagina waarop het brandstofverbruik is vermeld.
Adverteerder heeft voldaan aan het bepaalde in artikel 2 lid 1 van de Code voor Personenauto’s (CVP) ingevolge welke bepaling het brandstofverbruik uitsluitend mag worden vermeld in overeenstemming met het bepaalde in het Besluit etikettering energieverbruik personenauto’s (Staatsblad 2000-475).
Dat het brandstofverbruik van een individuele automobilist afwijkt van het in de uiting vermelde resultaat van de gestandaardiseerde meting, doet de uiting niet in strijd zijn met de NRC.
De beslissing
De voorzitter wijst de klacht af.