De bestreden reclame-uiting
Het betreft een televisiecommercial voor de Opel Ampera.
Beelden van een drietal extreme sportprestaties (duiken tot 101 meter diep in 1 adem, 266 kilometer hardlopen in 24 uur en beklimmen van de K7 in 41 uur, alleen) worden afgewisseld met beelden van een rijdende Opel Ampera. Een voice-over zegt: “Alleen echte pioniers gaan verder dan alle anderen. De nieuwe Opel Ampera. Dé elektrische auto die je verder brengt.” In beeld verschijnt de tekst: “Opel Ampera. Elektrisch aangedreven, rijdt 500 km.”
De klacht
Elektrisch rijdend is het bereik van de Opel Ampera slechts 60 kilometer. Daarna rijdt de auto op benzine, en is de auto vanwege zijn gewicht relatief onzuinig. De auto rijdt dus niet 500 kilometer elektrisch zoals in de commercial wordt gesuggereerd. De uiting is daarom misleidend.
Het verweer
De Opel Ampera wordt – ook door de Nederlandse wet – tot de categorie elektrische auto’s gerekend én kent als eerste “Extended Range Electric Vehicle” (E-REV) een rijbereik van 500 kilometer. De Opel Ampera rijdt zonder de accu tussentijds op te laden ongeveer 80 kilometer. Bij grotere afstanden blijft de auto elektrisch rijden, omdat de elektromotor wordt gevoed door een range extender (motor generator), waardoor de actieradius wordt vergroot naar ruim 500 kilometer. De Opel Ampera wordt niet rechtstreeks aangedreven door deze range extender. De wielen worden uitsluitend elektrisch aangedreven door het planetarisch wiel. Als de batterij onder een bepaald niveau komt, voorziet de range extender het planetarisch wiel van energie.
Het oordeel van de Commissie
De klacht betreft de zinsnede “Elektrisch aangedreven, rijdt 500 km”. Niet wordt betwist dat de Opel Ampera een elektrisch aangedreven auto is. Evenmin wordt betwist dat de auto een bereik van 500 kilometer heeft. Door beide eigenschappen gecombineerd te noemen als in de bestreden zinsnede, wordt echter naar het oordeel van de Commissie bij de gemiddelde consument de indruk gewekt dat de elektrisch aangedreven Ampera geen fossiele brandstof nodig heeft om 500 kilometer te kunnen rijden. Deze indruk wordt versterkt door de context van de uiting, waarin de nieuwe Opel Ampera – naast de getoonde beoefenaars van extreme sporten – wordt gepresenteerd als een van de “echte pioniers die verder gaan dan alle anderen” en “dé elektrische auto die je verder brengt”, waarmee kennelijk gedoeld wordt op de tot nu toe beperkte actieradius van elektrische auto’s. De indruk dat geen fossiele brandstof nodig is voor het bereik van 500 kilometer is niet juist. De energie die nodig is voor de aandrijving van de range extender (motor generator) wordt immers geleverd door een verbrandingsmotor.
Naar het oordeel van de Commissie had in de uiting op enigerlei wijze duidelijk moeten worden gemaakt dat de Opel Ampera bij langere afstanden gebruik maakt van een elektromotor die wordt gevoed door een fossiele brandstof verbruikende verbrandingsmotor, waardoor ook sprake is van CO2-uitstoot. Nu een dergelijke mededeling ontbreekt, is de uiting onduidelijk ten aanzien van een van de voornaamste kenmerken van de aangeprezen auto, te weten de voordelen, als bedoeld in artikel 8.2 aanhef en onder b van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Omdat de gemiddelde consument door de uiting tevens ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen, is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.
Gelet op het vorenstaande wordt als volgt beslist.
De beslissing
De Commissie acht de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.