De bestreden reclame-uiting
Het betreft de website www.power-balance.nl. Op de website staat onder meer:
‘Power Balance is een nieuwe technologie die gebruikmaakt van een hologram geprogrammeerd met frequenties die positief reageren op de energie banen van het lichaam. Het verbetert het evenwicht, de kracht en de lenigheid’.
De klacht
Adverteerder beweert op haar website dat het gebruik van de Power Balance armband het evenwicht, de kracht en lenigheid verbetert. Deze beweringen worden met geen enkel (wetenschappelijk) bewijs onderbouwd. Klager meent dat deze wijze van adverteren in strijd is met de Nederlandse Reclame Code (NRC) aangezien het verband tussen het dragen van de armband en de gezondheid van de drager op geen enkele wijze is vastgesteld.
Het verweer
Met de uiting dat de Power Balance armband ‘het evenwicht, de kracht en de lenigheid verbetert’ wordt gerefereerd aan positieve reacties van klanten en afnemers van de Power Balance armbanden. Door de genoemde uiting wordt geen relatie gelegd tussen de gezondheid van de drager van de armband en de armband zelf, nu de begrippen ‘evenwicht’, ‘kracht’ en ‘lenigheid’ niet zien op het fysieke welzijn van de drager, maar eerder op een door de drager van de armband ervaren geestesgesteldheid (‘evenwicht’, ‘kracht’) dan wel op een fysiek gevolg dat geen relatie heeft met de gezondheid (‘lenigheid’). Gelet hierop is adverteerder van mening dat de uiting geen strijd oplevert met de NRC. Adverteerder heeft er desalniettemin voor gekozen om de uiting van haar website te verwijderen totdat de Commissie heeft geoordeeld over de toelaatbaarheid ervan.
De mondelinge behandeling
De Commissie vat de mondelinge behandeling van de klacht als volgt samen.
Volgens adverteerder blijkt uit de uiting niet dat met de gewraakte zinsnede wordt gerefereerd aan positieve ervaringen van gebruikers van de Power Balance armband. Hoewel klager stelt dat de uiting – tijdelijk – van de website is verwijderd, merkt adverteerder op de uiting nog wel op andere internetpagina’s staat en door andere importeurs wordt gehanteerd. Klager is zich ervan bewust dat medische claims als zodanig moeten worden onderbouwd. Echter, de gewraakte uiting houdt geen medische claim in.
Het oordeel van de Commissie
1) In de onderhavige reclame-uiting doet adverteerder met betrekking tot de werkzaamheid van Power Balance een claim, die inhoudt dat de technologie die is verwerkt in de Power Balance armbanden, het evenwicht, de kracht en de lenigheid verbeteren. Adverteerder stelt dat dit het gevolg is van een geprogrammeerd hologram met elektromagnetische frequenties die positief reageren op energiebanen van het lichaam. Klager betwist dat de Power Balance armband deze werking kan worden toegeschreven, althans, hij stelt dat deze werking niet (wetenschappelijk) is bewezen. Gelet hierop ligt het op de weg van adverteerder om de beweerdelijke werking van de Power Balance armband aannemelijk te maken.
2) Adverteerder heeft geen wetenschappelijke of andere publicaties met betrekking tot de (werking van) Power Balance armbanden overgelegd. Adverteerder heeft de klacht verder niet betwist. De Commissie is daarom van oordeel dat adverteerder de beweerdelijke werking van de Power Balance armband en de daarmee te behalen resultaten onvoldoende aannemelijk heeft gemaakt. De informatie in de reclame-uitingen dient om die reden als onjuist in de zin van artikel 8.2 onder b NRC te worden beschouwd. Voorts is de Commissie van oordeel dat de gemiddelde consument hierdoor ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen. Op grond van dit alles is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.
3) Dat de gewraakte uiting zou refereren aan ervaringen van dragers die baat zeggen te hebben bij de Power Balance armband, vormt geen, dan wel onvoldoende bewijs voor de conclusie dat het product het evenwicht, de kracht en de lenigheid zou verbeteren.
De beslissing
Op grond van het voorgaande acht de Commissie de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.