De bestreden reclame-uiting
Het betreft een uiting op de vergelijkingswebsite van adverteerder: www.consumind.nl.
Een kopie van de uiting is aan deze uitspraak gehecht.
De klacht
De website van adverteerder biedt consumenten de mogelijkheid om energietarieven te vergelijken. Op de website wordt echter niet duidelijk vermeld dat de consument met het invullen van zijn gegevens direct klant wordt van adverteerder. Dat is iets heel anders dan vergelijken, aldus klaagster.
Het verweer
Adverteerder bevestigt dat de consument die een energievergelijking bij haar aanvraagt na het invullen van zijn gegevens kosteloos klant wordt van adverteerder. Dit staat duidelijk vermeld op de tweede pagina boven de invulvelden op de website en wordt nogmaals vermeld onderaan deze pagina. Adverteerder is van mening dat hiermee op haar website duidelijk wordt vermeld dat de consument na het invullen van zijn gegevens klant wordt van Consumind.
Het oordeel van de Commissie
De Commissie vat de klacht aldus op dat klaagster de bestreden uiting misleidend acht omdat hieruit onvoldoende duidelijk zou blijken dat de consument die via de website van adverteerder een energievergelijking aanvraagt klant wordt van Consumind.
Bij de beantwoording van de vraag of sprake is van misleiding let de Commissie op de totale uiting. De Commissie is van oordeel dat uit de bestreden reclame-uiting voldoende duidelijk blijkt dat de consument die een energievergelijking via de website van adverteerder aanvraagt (kosteloos) klant wordt van Consumind. In de uiting staat – vóórdat de consument zijn klantgegevens invult – duidelijk zichtbaar vermeld: “Na het invullen van uw gegevens wordt u kosteloos klant van Consumind. U ontvangt een overzicht met daarin de scherpste energietarieven direct per e-mail.” Onderaan deze pagina staat nogmaals: “Na het invullen van dit formulier bent u klant van Consumind.nl”. Gelet hierop is van misleiding geen sprake.
Op grond van het vorenstaande wordt als volgt beslist.
De beslissing
De Commissie wijst de klacht af.