De bestreden reclame-uiting
Het betreft de door adverteerder aan klager gezonden e-mail, in het bijzonder de eerste alinea daarvan.
De klacht
In de eerste alinea suggereert adverteerder dat klager voordelig zijn energie-contract kan verlengen met “InControl met de iPhone 6”. Dat klinkt aantrekkelijk, maar bij het bekijken van de tarieven blijkt dat elektra wel goedkoper is, maar dat gas duurder is. Bovendien heeft het nieuwe contract een looptijd van 3 jaar en bedragen de vaste leveringskosten € 14,50 per maand, ofwel € 750,- per 3 jaar, terwijl klager daarvoor nu € 55,- per jaar betaalt.
Gelet op het vorenstaande acht klager de uiting misleidend.
Het verweer
Adverteerder acht de passage “Wij zijn blij met jou als klant! Kies daarom uit dezelfde producten als nieuwe klanten. Met dezelfde of nóg voordeligere tarieven. (..)” voor meer uitleg vatbaar.
De passage is voor bestaande klanten niet geheel ondubbelzinnig, hetgeen adverteerder zegt te betreuren. De uiting is inmiddels aangevuld met de mededeling dat het om een vergelijking gaat ten opzichte van de tarieven voor nieuwe klanten.
Het oordeel van de voorzitter
In de gewraakte alinea zegt adverteerder bestaande klanten de mogelijkheid te geven uit dezelfde producten te kiezen als nieuwe klanten “Met dezelfde of nóg voordeligere tarieven.”. In klagers geval is daarvan geen sprake, integendeel. Hij zou, indien hij van dit aanbod gebruik zou hebben gemaakt onvoordeliger uit zijn geweest.
Gelet hierop acht de voorzitter de zinsnede “Met dezelfde of nóg voordeligere tarieven” te absoluut.
Blijkens het voorgaande is in de uiting onjuiste informatie verstrekt als bedoeld in artikel 8.2 aanhef van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Voorts is de voorzitter van oordeel dat de gemiddelde consument hierdoor ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen. Om die reden is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.
De beslissing van de voorzitter
Op grond van het hierboven overwogene acht de voorzitter de uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC en beveelt hij adverteerder aan voortaan niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken .