De bestreden reclame-uiting
Het betreft een televisiecommercial van Vattenfall waar, onder bij de tekst passende beelden, het volgende door de voice-over wordt gezegd:
“Er wordt wel gezegd dat goud het meest waardevolle metaal is, maar is dat wel zo? En sommigen denken dat je niet kunt wonen in een energiecentrale. Ze zeggen ook wel dat stormachtig weer slecht weer betekent, dat plastic per definitie slecht is en dat je niet meer met een goed gevoel kunt blijven vliegen. Het is makkelijk om te geloven dat alle uitstoot vervuilt, dat je met een elektrische auto nooit zeker weet of je wel op tijd kunt opladen en dat een energiebedrijf alleen energie levert. Ontdek wat we bij Vattenfall nu doen voor een fossielvrij leven straks.”
Samenvatting van de klacht
In de commercial wordt gesuggereerd dat een storm niet slecht is omdat een windmolen de energie van de storm om kan zetten in elektriciteit. Het toeval wil echter dat klager diezelfde dag in de krant zag staan dat de windmolens in Nederland stil werden gezet tijdens de stormen van de dagen daarvoor, omdat de turbine van de windmolen niet bestand is tegen een te hoog toerental. Derhalve voelde klager zich verkeerd geïnformeerd door deze reclame, vooral ook omdat andere elektriciteitscentrales (bijvoorbeeld een kerncentrale) veel minder last hebben van een storm of andere weersinvloeden.
Het oordeel van de voorzitter
In de commercial wordt gezegd: “Ze zeggen ook wel dat stormachtig weer slecht weer is” terwijl beelden van windmolens worden vertoond. De voorzitter oordeelt dat de gemiddelde consument de beelden en de tekst niet zo zal uitleggen dat adverteerder beweert dat er met elke storm, ook zware stormen, altijd windmolens kunnen draaien. Stormachtig weer is immers wat anders dan zware storm, waaronder wordt begrepen storm met windkracht 9 of hoger op de schaal van Beaufort. De uiting biedt geen steun voor een dergelijke uitleg. Om die reden beslist de voorzitter als volgt.
De beslissing van de voorzitter
Gelet op het bovenstaande wijst de voorzitter de klacht af.