De bestreden reclame-uiting
Het betreft een tv-commercial, waarin voor zover van belang voor de klacht, wordt gezegd:
“Nieuw. Internet en tv van Oxxio. Nu de eerste zes maanden voor maar € 33,95. Je voordeel stapelt zich op. Profiteer van ons introductieaanbod op Oxxio.nl.”
In beeld verschijnen de teksten:
“Internet & TV
Eerste 6mnd v.a.
€ 43,95
€ 33,95”.
en: “Bekijk de voorwaarden op Oxxio.nl”
De klacht
De klacht wordt als volgt samengevat.
In de tv-commercial worden “internet en bellen” [klager bedoelt kennelijk: “internet en tv”] aangeboden voor € 33,95. Dit blijkt volgens klager alleen te kunnen wanneer er al energie wordt afgenomen bij Oxxio. Klager vindt dat sprake is van koppelverkoop en of ontbrekende informatie, nu in de tv-commercial niet wordt vermeld dat de aanbieding alleen voor reeds bestaande energie-klanten van Oxxio geldt.
Het verweer
Van koppelverkoop zoals bedoeld in artikel 24 van de Mededingingswet is volgens adverteerder geen sprake. Oxxio heeft geen machtspositie op de markt voor levering van elektriciteit, en evenmin op de markt voor internet en tv. Daarnaast kan de consument zijn energiecontract dan wel zijn contract voor internet en tv bij Oxxio los van elkaar beëindigen.
De tv-commercial is uitgezonden van 8 t/m 28 april 2019. Op het einde van de commercial wordt voor de voorwaarden die bij deze actie horen, verwezen naar de website Oxxio.nl. In deze voorwaarden is de consument tijdig en duidelijk attent gemaakt op de bepaling dat in eerste instantie enkel (al dan niet reeds bestaande) energie-klanten van Oxxio direct een abonnement voor internet en tv met Oxxio konden afsluiten. Niet-energieklanten kregen de melding dat zij op een formulier op de website hun contactgegevens konden achterlaten, zodat zij op de hoogte werden gebracht zodra tv en internet van Oxxio ook voor niet-energieklanten beschikbaar kwam. Klanten die het formulier hebben ingevuld, hebben van Oxxio bericht ontvangen dat het sinds 30 april jl. mogelijk is om ook als niet-energieklant het abonnement voor tv en internet af te sluiten.
Het oordeel van de Commissie
Klager maakt bezwaar tegen de uiting omdat hierin volgens hem sprake is van koppelverkoop en/of ontbrekende informatie, nu niet duidelijk wordt gemaakt dat het aanbod alleen geldt voor consumenten die reeds energie afnemen via Oxxio.
Voor wat betreft zijn klacht over koppelverkoop, merkt de Commissie op dat het enkele feit dat adverteerder de voorwaarde stelt dat er ook stroom wordt afgenomen bij Oxxio niet meebrengt dat de uiting in strijd is met de Nederlandse Reclame Code.
Voor wat betreft klagers bezwaar over ontbrekende informatie in de commercial overweegt de Commissie als volgt.
De commercial is uitgezonden in de periode 8 t/m 28 april 2019. Gedurende deze periode was het voor niet-energieklanten bij Oxxio niet mogelijk om van de aanbieding in de tv-commercial gebruik te maken. De voorwaarde dat de aanbieding alleen geldt voor consumenten die reeds klant van Oxxio zijn omdat zij daar energie afnemen, is een belangrijke beperking op het aanbod. Volgens adverteerder wordt de consument duidelijk en tijdig geïnformeerd over deze beperking: een en ander staat duidelijk op de website en in de tv-commercial wordt met de tekst: “Bekijk de voorwaarden op Oxxio.nl” duidelijk naar de website verwezen.
Dit verweer slaagt niet. De tv-commercial is een op zichzelf staande reclame-uiting en dient daarom als zelfstandige uiting aan de regels van de Nederlandse Reclame Code te voldoen. Dit betekent onder meer dat de uiting (in dit geval de tv-commercial) de essentiële informatie moet bevatten die de gemiddelde consument nodig heeft om een geïnformeerd besluit over een transactie te nemen. Daarbij geldt dat het besluit om een website te bezoeken, zo volgt uit Europese rechtspraak (HvJ EU 19-12- 2013, zaak C-281/12, ECLI:EU:C:2013:859), reeds als een besluit over een transactie wordt beschouwd. De consument kan op basis van de tv-commercial besluiten om de website te bezoeken, om daar de voorwaarden van het abonnement te lezen en/of het abonnement af te sluiten. Dat hij of zij pas daar geïnformeerd wordt over de belangrijke beperking dat het aanbod alleen geldt voor een selecte groep, te weten de energieklanten van Oxxio, is te laat.
Blijkens het voorgaande is sprake van het ontbreken van essentiële informatie als bedoeld in artikel 8.3 aanhef en onder c van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Nu de gemiddelde consument er bovendien toe kan worden gebracht een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen, is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC. Nu adverteerder heeft meegedeeld dat de situatie sinds 30 april 2019 veranderd is in die zin dat ook niet-energieklanten van Oxxio van de aanbieding gebruik kunnen maken, vindt de Commissie dat een aanbeveling achterwege kan blijven.
Gelet op het bovenstaande wordt als volgt beslist.
De beslissing
De Commissie acht de reclame-uiting in strijd met artikel 7 MRC.