a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2017/00869/A

Datum:

22-02-2018

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Vervoer

Motivatie:

Misleiding Voornaamste kenmerken product

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

De bestreden reclame-uiting

Het betreft een televisiereclame voor de Toyota C-HR. Daarin wordt gezegd:

“Feel the energy. De Toyota C-HR Hybrid. De 5-deurs crossover die onderweg zijn eigen energie opwekt en daardoor tot 50% van de tijd elektrisch rijdt. Zonder stekker. Ontdek het zelf en doe de Energy Challenge. Bij de Toyota dealer of kijk op toyota.nl.

 

De klacht

De klacht wordt als volgt samengevat.

Beweerd wordt dat met een hybride auto zonder oplaadmogelijkheid 50% elektrisch gereden kan worden. Deze uiting geeft consumenten een onjuiste voorstelling van zaken, omdat het onmogelijk is om 50% elektrisch te rijden zonder tussentijds op te laden. Daarom is er sprake van misleidende reclame als bedoeld in artikel 8.2 aanhef en onder b (“van het gebruik te verwachten resultaten”, waaronder de brandstofkosten) van de Nederlandse Reclame Code (NRC), aldus klager.

 

Het verweer

Het verweer wordt als volgt samengevat.

Naar de mening van adverteerder voldoet de reclame-uiting, waar klager (gezien de formulering van de klacht) kennelijk bezwaar tegen maakt, aan de eisen van de NRC. Adverteerder licht dit als volgt toe.

Vooropgesteld wordt dat in de uiting niet wordt gesteld dat “50% elektrisch kan worden gereden zonder tussentijds op te laden”. De uiting stelt dat “tot 50%” elektrisch kan worden gereden zonder stekker. Met een bepaalde rijstijl kan 50% worden gehaald, maar alle percentages onder de 50% behoren ook tot de mogelijkheden. Het daadwerkelijk te behalen percentage elektrisch rijden hangt af van veel omstandigheden, waaronder de gebruiksomstandigheden, de voertuigconfiguratie, rijstijl en de omgevings- en klimaatomstandigheden. Het kan zowel een percentage in tijd als in afstand betreffen.

De hybride techniek is een techniek waardoor, door middel van de remfrictie, voor de accu’s energie wordt teruggewonnen, waarna de accu zichzelf met deze energie oplaadt tijdens het rijden (namelijk bij het loslaten van het gaspedaal of indien er geremd wordt). Dit gebeurt continue, en daarom is er geen stekker nodig. Anders dan klager aanvoert, wordt dan ook niet gesteld dat 50% elektrisch kan worden gereden zonder de accu op te laden. ln tegendeel, benadrukt wordt dat een hybride onderweg haar eigen energie opwekt (telkens indien er wordt geremd) en dat er daarom geen stekker nodig is.

De claim dat een gebruiker tot 50% elektrisch kan rijden zonder stekker is technisch gezien juist en niet misleidend.

Van adverteerder kan overigens niet worden verwacht dat in het zeer beperkte tijdsbestek van een televisiereclame de volledige werking van de onderhavige hybridetechniek wordt uitgelegd.

Dat voornoemde claim niet onjuist of misleidend is, kan adverteerder ook onderbouwen door middel van haar (geanonimiseerde) gebruikersdata. In heel Europa, ook in Nederland, zijn diverse gebruikersduurtesten uitgevoerd met een aantal hybride modellen van het merk Toyota. Daartoe zijn in samenwerking met de fabrikant, Toyota Motor Europe, door het bedrijf Driveco “black boxes” ingebouwd in grote aantallen Toyota’s in Nederland. Deze black boxes hebben data bijgehouden. Via een app kan de gebruiker van een hybride auto zien hoeveel % van zowel de afstand als  de tijd hij gemiddeld elektrisch heeft gereden.

Adverteerder verwijst naar enkele, in het verweer opgenomen geanonimiseerde en geaggregeerde uitslagen van eerdere en huidige testen met gebruikers van een Toyota met een hybridemotor en de daadwerkelijke gemiddelde behaalde percentages tijd en/of afstand. Uit deze gebruikerstesten blijkt dat de claim dat gemiddeld tot 50% elektrisch kan worden gereden niet een onjuiste voorstelling van zaken geeft.

 

Het oordeel van de Commissie

Klager vindt de uiting misleidend, omdat het volgens hem “onmogelijk is om 50% elektrisch te rijden zonder tussentijds op te laden”. De Commissie oordeelt hierover als volgt.

In de bestreden uiting wordt niet gesteld of gesuggereerd dat elektrisch kan worden gereden zonder dat “opladen” nodig is. Integendeel, er wordt gezegd dat de Toyota C-HR Hybrid “onderweg zijn eigen energie opwekt”. Bij verweer heeft adverteerder deze mededeling toegelicht in die zin dat de zogenaamde hybride techniek inhoudt dat door middel van de remfrictie voor de accu energie wordt teruggewonnen en dat de accu zichzelf met deze energie oplaadt tijdens het rijden. Dit gebeurt continue, aldus adverteerder, en om die reden is er geen stekker nodig.

Verder wordt in de uiting gezegd: “(…) tot 50% van de tijd elektrisch rijdt” en niet dat “50% elektrisch gereden kan worden”, zoals door klager is aangevoerd. 

Gelet op het bovenstaande acht de Commissie de klacht ongegrond. Gegeven de inhoud van deze klacht komt zij niet toe aan de beoordeling van de claim “tot 50% van de tijd elektrisch rijdt”. 

Gelet op het bovenstaande wordt als volgt beslist.

 

De beslissing

De Commissie wijst de klacht af.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken