De bestreden reclame-uiting
Het betreft de televisiecommercial ‘Prettig weekend’ voor Gall & Gall. In de commercial worden verschillende situaties getoond waarin personen bij elkaar zijn onder de noemer ‘Culinair Weekend’, ‘Joggingpak Weekend’, ‘Klaverjas Weekend’ en ‘Meiden Weekend’. In elke situatie wordt met glazen drank ‘geproost’. De pay-off luidt: ‘Prettig weekend. Gall & Gall’.
De klacht
De commercial suggereert ten onrechte dat men alleen een prettig weekend kan hebben wanneer er gedronken wordt. De reclame zou volgens klager aanzetten tot drinken. Dit is in het bijzonder kwalijk nu de boodschap van de commercial – die rond 21:00 uur wordt uitgezonden – een jonge doelgroep bereikt (14 – 18 jaar). De commercial druist in tegen het ontmoedigingsbeleid ten aanzien van jonge drinkers.
Het verweer
In de commercial wordt getoond dat er diverse gelegenheden zijn om een drankje (al dan niet met alcohol) te drinken. Er wordt niet gesuggereerd dat deze gelegenheden niet geslaagd zijn zonder alcohol. De commercial is vooraf ter goedkeuring voorgelegd aan de STIVA, die hierop een positief advies heeft afgegeven. Adverteerder verzoekt de klacht af te wijzen.
Het oordeel van de Commissie
1) In de commercial worden vier situaties getoond waarbij personen bij elkaar zijn om te dineren, een spelletje te spelen, televisie te kijken of te praten. In alle gevallen wordt door de personen op ontspannen wijze een blijkbaar alcoholhoudende drank genuttigd. Daarbij wordt niet de indruk gewekt dat de personen het alleen leuk hebben met elkaar vanwege het drinken van de drank. Duidelijk blijkt uit de beelden dat de voornaamste reden van het ‘prettige weekend’ het samenzijn betreft. Gelet hierop is de Commissie van oordeel dat de commercial geen overmatige of anderszins onverantwoorde consumptie van alcoholhoudende drank toont, suggereert of stimuleert. De Commissie acht de klacht dan ook ongegrond.
2) Ten aanzien van het tijdstip waarop de commercial is uitgezonden merkt de Commissie op dat dit niet in strijd is met de desbetreffende regelgeving waarin wordt bepaald dat (televisie-)reclame voor alcoholhoudende drank niet is toegestaan tussen 06:00 en 21:00 uur.
De beslissing
De Commissie wijst de klacht af.