De bestreden reclame
Het betreft een aan klager gerichte e-mail van Gall & Gall zoals hierna onder het oordeel zal worden omschreven.
Samenvatting van de klacht en de reacties van klager
Alle mousserende wijnen worden in de e-mail aangeboden voor de halve prijs. In de winkel blijkt dat de actie niet geldt voor kaarthouders, omdat zij al korting krijgen. Klager acht dit vreemd omdat hij de mailing met daarin de aanbieding als kaarthouder heeft ontvangen.
Het verweer
De aanbieding ‘alle mousserende wijnen 2e fles halve prijs’ is gebaseerd op een actie de voor alle klanten gold. Daarnaast gold er nog een aanbieding voor klantenkaarthouders met betrekking tot de Pommery Champagne. In de algemene voorwaarden van adverteerder die staan in een footer van haar website en waarnaar wordt gelinkt in haar mailings, staat dat acties niet gelden in combinatie met andere acties. Dit staat eveneens in de brochure die in de mailing is opgenomen en in de algemene voorwaarden van de Gall & Gall klantenkaart. De klant verklaart zich met de algemene voorwaarden akkoord bij het aanschaffen van een klantenkaart en het plaatsen van een bestelling. Op verschillende plekken wordt bedoelde voorwaarde dus gecommuniceerd. Dat neemt niet weg dat adverteerder vindt dat de communicatie wellicht iets helderder had gekund en zij zal komende uitingen op dit punt wijzigen.
Het oordeel van de voorzitter
1) Klager legt een print over van een actie met betrekking tot “alle mousserende wijnen 2e fles halve prijs” en een print met betrekking tot Pommery Champagne waarbij is te zien dat deze champagne voor kaarthouders € 25,99 kost in plaats van € 32,99. Op basis van de nadere informatie die adverteerder heeft verstrekt, gaat de voorzitter ervan uit dat de uiting “alle mousserende wijnen 2e fles halve prijs” in een e-mail stond die aan klager is verzonden en dat de uiting met betrekking tot Pommery Champagne te zien was nadat men in de e-mail op de aanbieding “alle mousserende wijnen 2e fles halve prijs” had geklikt. De voorzitter begrijpt de klacht zo dat klager op grond van het voorgaande meende dat de actie “alle mousserende wijnen 2e fles halve prijs” ook voor de Pommery Champagne gold, waarbij sprake was van een extra voordeel voor kaarthouders.
2) De voorzitter acht het begrijpelijk dat klager door de aanbieding in de e-mail in verwarring is geraakt. Doordat men vanuit de e-mail met de actie “alle mousserende wijnen 2e fles halve prijs” kan doorklikken naar de website waar een aanbieding staat voor kaarthouders met betrekking tot Pommery Champagne, zal de gemiddelde consument kunnen menen dat sprake is van acties die met elkaar gecombineerd kunnen worden. Dat dit niet mogelijk is, blijkt niet specifiek uit de e-mail. Ook indien kaarthouders op grond van de algemene voorwaarden van de Gall & Gall klantenkaart en andere algemene voorwaarden van deze beperking op de hoogte moeten worden geacht, geldt dat de gemiddelde kaarthouder zou kunnen menen dat in dit specifieke geval toch sprake is van aanbiedingen die met elkaar gecombineerd kunnen worden, nu de actie “alle mousserende wijnen 2e fles halve prijs” ook onder hun aandacht wordt gebracht zonder vermelding in de e-mail dat kaarthouders niet tevens recht hebben op de voor hen als kaarthouder geldende korting.
3) Nu adverteerder heeft meegedeeld dat zij vindt dat haar communicatie duidelijker kan en zij deze zal wijzigen, zal de voorzitter gebruik maken van zijn bevoegdheid als bedoeld in artikel 12 lid 5 van het Reglement van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep, zodat een aanbeveling achterwege blijft en volstaan wordt met te beslissen als volgt.
De beslissing van de voorzitter
Op grond van het voorgaande heeft adverteerder gehandeld in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC.