De bestreden reclame-uiting
Het betreft een advertentie van Gall & Gall in NRC Handelsblad van 28 december 2019.
In de advertentie is, onder de kop “ALLE CHAMPAGNES MET KORTING”, een rij van zes verschillende flessen champagne afgebeeld met de bijbehorende oorspronkelijke en kortingsprijzen. Hieronder, halverwege de advertentie, staat in een zwarte balk: “VANDAAG BESTELD, MORGEN IN HUIS”.
Onder deze tekst is een rij van vijf flessen afgebeeld met de daarbij behorende van/voor-prijzen en per fles respectievelijk de tekst: “Asti le Monferrine, Italië,Piemonte”, “Freixenet Negro Brut, Spanje, Catalonië”, “Martini Prosecco, Italië, Pessione”, “Prosecco Colle del Principe, Italië, Conegliano” en “Pere Ventura Gran Reserva Brut Limited Edition, Spanje, D.O. Cava”.
Samenvatting van de klacht
De naam ‘champagne’ is op grond van Verordening (EU) Nr. 1308/2013 een beschermde naam, die is voorbehouden aan mousserende wijnen uit de Champagneregio in Frankrijk. In artikel 103 lid 2 onder c van deze verordening is bepaald dat de naam onder andere is beschermd tegen “elke andere onjuiste of misleidende aanduiding met betrekking tot de herkomst, de oorsprong, de aard of de wezenlijke kenmerken van het product op de binnen- of buitenverpakking of in reclamemateriaal of documenten betreffende het betrokken wijnproduct, alsmede het verpakken in een recipiënt die aanleiding kan geven tot misverstanden over de oorsprong van het product”. In eerdere beslissingen heeft de Reclame Code Commissie geoordeeld dat het als ‘champagne’ aanprijzen van mousserende wijn uit een andere wijnstreek in strijd is met de artikelen 8.2 en 7 van de Nederlandse Reclame Code (NRC).
In de advertentie van Gall & Gall is de aanduiding ‘champagne’ voor de vijf afgebeelde mousserende wijnen, die niet als zodanig kwalificeren, onjuist. Daardoor is de advertentie misleidend en om die reden oneerlijk, aldus klager.
Samenvatting van het verweer
In de advertentie worden champagnes (bovenste blok) en mousserende wijnen (onderste blok) aangeboden met korting. Gall & Gall is zich er terdege van bewust dat ‘champagne’ een beschermde oorsprongsbenaming is. Met de aanduiding in de advertentie “Alle Champagnes met korting” heeft zij dan ook alleen willen verwijzen naar de champagnes en dus alleen naar de artikelen in het bovenste blok van de uiting. Adverteerder kan zich echter voorstellen dat consumenten ten onrechte in de veronderstelling kunnen verkeren dat de aanduiding “alle champagnes” betrekking heeft op alle producten in de advertentie en dus ook op de mousserende wijnen. Hoewel uit de productinformatie in het onderste blok blijkt dat het hier om mousserende wijnen en niet om champagnes gaat, had dit onderscheid duidelijker uit de opmaak van de advertentie moeten blijken. Bij volgende aanbiedingen van champagnes en mousserende wijnen zal adverteerder hierop letten.
Het oordeel van de voorzitter
De bestreden advertentie heeft als kop “Alle champagnes met korting”. Niet is in geschil dat ‘champagne’ een beschermde oorsprongsbenaming is, die is voorbehouden aan mousserende wijnen uit de Champagnestreek. Vast is komen te staan dat de zes flessen die boven in de advertentie zijn afgebeeld, champagnes zijn, en dat de vijf flessen onder in de advertentie andere mousserende wijnen zijn.
Naar het oordeel van de voorzitter wordt onvoldoende duidelijk gemaakt dat de kop “Alle champagnes met korting” alleen slaat op de zes flessen die in het bovenste deel van de advertentie zijn afgebeeld. Nu in de uiting onvoldoende onderscheid wordt gemaakt tussen de aanbieding die betrekking heeft op de champagnes en de aanbieding van andere mousserende wijnen, is de uiting voor de gemiddelde consument onduidelijk met betrekking tot de voornaamste kenmerken van de aangeprezen producten. Omdat de gemiddelde consument hierdoor ertoe kan worden gebracht een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen, is de uiting misleidend als bedoeld in artikel 8.2. aanhef en onder b NRC en om die reden oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC. Dat bij de onderste flessen een productbeschrijving staat, neemt de misleiding die door de kop van de uiting wordt gewekt onvoldoende weg.
In de opmerking van adverteerder dat bij volgende aanbiedingen van champagnes en mousserende wijnen duidelijker onderscheid tussen beide zal worden gemaakt, ziet de voorzitter aanleiding om gebruik te maken van zijn bevoegdheid als bedoeld in artikel 12 lid 5 van het Reglement van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep, zodat een aanbeveling achterwege blijft en volstaan wordt met te oordelen als volgt.
De beslissing van de voorzitter
De voorzitter acht de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC.