Omschrijving:Het betreft geadresseerde reclame van Renault Nissan Nederland BV, waarin onder meer staat: “Hey lieffie, Hoe gaat ‘t? Tijd geleden dat ik je gesproken heb. Ben je nog op vakantie geweest”, “Weet je wat ook grappig was, ik zag daar zo’n nieuwe Twingo. Jij hebt toch een Twingo? Die nieuwe is echt het einde” en Veel liefs, M.”. Hierbij zijn twee foto’s van een Renault Twingo in Parijs gevoegd. |
De klacht De brief is aan klager persoonlijk gericht. In de brief wordt gesuggereerd dat een vriend haar wijst op de mogelijkheid om een Twingo te winnen en wordt gesuggereerd dat deze vriend vaker met klager een drankje zou hebben gedronken. Om die reden is de uiting in strijd met de goede smaak en het fatsoen. De uiting is niet duidelijk herkenbaar als reclame. Daarom is de uiting in strijd met artikel 10 Nederlandse Reclame Code (NRC). Ook schaadt de uiting het vertrouwen in de reclame (artikel 5 NRC). |
Het verweer De brief beoogt alle huidige en voormalige Renault Twingo rijders nieuwsgierig te maken naar de Renault Twingo. Daarom zijn de volledige naam/adresgegevens van de adverteerder niet vermeld. In de tweede mailing waarin uitgebreide productinformatie wordt gegeven, staan deze wel. Ongelukkigerwijs is in de uiting niet aangegeven dat het een reclame betreft. Om dit mogelijke misverstand uit de wereld te helpen, heeft adverteerder aan alle ontvangers van de uiting (30.000) een excuusbrief gezonden. |
Het oordeel van de Commissie De Commissie acht de uiting niet van dien aard dat deze in strijd is met de artikelen 2 en 5 NRC. |
De beslissingOp grond van het vorenstaande acht de Commissie de uiting in strijd met artikel 10 van de Nederlandse Reclame Code. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken. Voor het overige wijst zij de klacht af. |
Regeling: artikel 10 NRC |