De bestreden reclame-uiting
Het betreft de op de radiozender Arrow Classic Rock uitgezonden commercial waarin de Arrow Wine Shop wordt aangeprezen, onder meer met de mededeling: “In de Arrow Wine Shop vind je topwijnen die jouw zomer vrolijk maken”. Na het noemen van de aanbieding van twee “topwijnen: Valpolicella Maestro Ripasso en top Chablis” wordt, terwijl het inschenken van drank te horen is, gezegd: “Proost!”
De klacht
Klager heeft de commercial gehoord op 10 juli 2012 om 15.45 uur, maar weet dat deze gedurende de dag enkele malen wordt herhaald. Klager acht het “gezien de doelgroep” zeer onverstandig dat een radiostation dagelijks wijnconsumptie promoot en “hoopt” dat het strijdig is met regelgeving.
Het verweer
De radiocommercial is in de periode 19 juni t/m 15 juli 2012 uitgezonden, dagelijks na 11.00 uur. Adverteerder begrijpt niet waarom het voor de doelgroep van Arrow Classic Rock, die bestaat uit “de hoger opgeleide muziekliefhebbende luisteraar tussen 30 en 59 jaar”, niet wenselijk zou zijn de commercial uit te zenden.
Het oordeel van de voorzitter
De voorzitter is van oordeel dat de klacht de Commissie aanleiding zal geven een aanbeveling te doen, en overweegt daartoe het volgende.
De onderhavige commercial bevat reclame voor alcoholhoudende drank. Nu als erkend is komen vast te staan dat deze reclameboodschap is uitgezonden vóór 21.00 uur, is artikel 2.94 lid 2 aanhef en onder b van de Mediawet 2008 overtreden, waarin is bepaald:
“Het programma-aanbod bevat geen reclame- en telewinkelboodschappen voor:
b. alcoholhoudende dranken tussen 06.00 uur en 21.00 uur.”
Gelet hierop is de radiocommercial in strijd met de wet als bedoeld in artikel 2 van de Nederlandse Reclame Code (NRC).
De beslissing van de voorzitter
De voorzitter acht de bestreden reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 2 NRC. Hij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.