De bestreden reclame-uitingen
Het betreft:
1.
Het aanbod “AH Sla- of rundervinken voordeelpak” in een reclamefolder, geldig in week 15, van 12 tot en met 18 april 2010, waarbij onder meer een doorgestreepte prijs van “3.15” is vermeld, met daaronder de prijs “1.99”.
2.
Het aanbod “AH Sla- of rundervinken voordeelpak” op de website van Albert Heijn, waarbij een doorgestreepte prijs van “3.15” is vermeld, met daaronder de prijs “1,99”.
De klacht
Gesteld wordt dat de slavinken € 1,99 per pak kosten. Pas in de winkel blijkt dat deze prijs niet per pak, maar voor een bepaald gewicht geldt. De uiting is misleidend.
Het verweer
Met betrekking tot de verschillende uitingen wijst adverteerder op het volgende.
Ad 1.
In de folder is duidelijk vermeld dat de prijs van de voordeelverpakking is gebaseerd op een verpakking van 500 gram. Om misverstanden te voorkomen, is ook de kiloprijs vermeld.
Ad 2.
Ook op de website is een gewichtsaanduiding vermeld; op het moment dat de bonuspagina wordt geopend, wordt bij de voordeelverpakking een “pop up” zichtbaar met voornoemde gewichtsinformatie. Dat klager hiervan kennis heeft kunnen nemen, blijkt uit de door klager overgelegde print van de reclame, waar de gewichtsindicatie duidelijk is vermeld.
Het oordeel van de Commissie
Met betrekking tot de verschillende uitingen overweegt de Commissie het volgende.
Ad 1.
In de folder staat onder het kopje “AH Sla- of rundervinken voordeelpak”:
“Bijv. slavinken
Per 500 gram” en daaronder in kleinere letters:
“Per kilo 3.99”.
Naast dit geheel staat de doorgestreepte prijs “3.15” en de prijs “1.99”.
Aldus is naar het oordeel van de Commissie voor de gemiddelde consument voldoende duidelijk dat de prijs van € 1,99 geldt per 500 gram en dat een voordeelpak van meer dan 500 gram duurder is dan € 1,99.
Ad 2.
In de afdruk van de website, zoals deze bij de klacht is overgelegd en als bijlage 2 aan deze uitspraak is gehecht, ontbreekt een gewichtsaanduiding; bij het aanbod “AH Sla- of rundervinken voordeelpak” worden uitsluitend de doorgestreepte prijs “3.15” en de prijs “1.99” genoemd.
Adverteerder heeft gesteld dat op het moment van het openen van de bonuspagina een “pop up” met gewichtsinformatie zichtbaar wordt, maar heeft niet aangetoond dat bij de prijs van “1.99” steeds direct wordt gewezen op het bij die prijs behorende gewicht.
Gelet hierop is de reclame onduidelijk omtrent de wijze waarop de prijs wordt berekend als bedoeld in artikel 8.2 aanhef en onder d van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Nu de gemiddelde consument er bovendien toe kan worden gebracht een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen, is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.
Waar adverteerder in het verweer stelt dat klager, gelet op “de door klager overgelegde print van de reclame”, kennis heeft kunnen nemen van gewichtsinformatie op de website, doelt adverteerder kennelijk op een op 15 april 2010 gemaakte afdruk van de website www.ah.nl”, die kennelijk met de klacht aan adverteerder is toegezonden, maar die niet door klager is overgelegd. Deze, als bijlage 3 aan deze uitspraak gehechte afdruk, betreft een op het secretariaat van de Stichting Reclame Code gemaakte afdruk van de website, voorzien van een aantekening van het secretariaat naast de vermelding “Bijv. slavinken
Per 500 gram
Per kilo 3.99”,
te weten: “mouse-over aanklikken”.
Kennelijk is deze afdruk per vergissing aan adverteerder toegestuurd, als betrof het een bijlage bij de klacht.
De drie bijlagen bij de klacht betroffen:
a.
de als bijlage 2 aan deze uitspraak gehechte uiting op de website.
b.
een kassabon van 14 april 2010 en
c.
een handgeschreven berekening van klager betreffende 3 pakken slavinken.
De beslissing
Op grond van het voorgaande acht de Commissie de uiting op de website in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.
Voor het overige wijst de Commissie de klacht af.