De bestreden reclame-uiting
Het betreft een aan klager gezonden e-mail waarin staat:
“Ontvang dit gratis boek met 10 tips voor keukenrenovatie! Vraag gratis informatie aan (…)”.
Onder deze tekst staan enkele foto’s van keukens, met daarbij het logo van Intereno en een boek met de titel “Gratis 10 tips voor keukenrenovatie”.
In de e-mail is een button opgenomen die leidt naar de landingspagina van adverteerders website (360leads.nll/intereno), waarop gegevens kunnen worden ingevuld om “gratis meer informatie” te ontvangen.
De klacht
In de uiting wordt meegedeeld dat door middel van het achterlaten van persoonlijke gegevens gratis informatie over keukenrenovatie kan worden opgevraagd. Nadat klager op het aanvraagformulier zijn gegevens had ingevuld, ontving hij geen gratis informatie, maar werd hij gebeld door een medewerker van adverteerder voor het plannen van een verkoopgesprek. Desgevraagd werd klager meegedeeld dat hij eerst informatie zou ontvangen als hij een afspraak met de verkoopadviseur had gemaakt.
Omdat duidelijk diverse malen in de uiting staat “gratis informatie”, terwijl in werkelijkheid sprake is van een verkoop- of adviesgesprek, acht klager de uiting misleidend.
Het verweer
Door een interne miscommunicatie zijn klager, nadat hij zijn gegevens op de landingspagina had ingevuld, de “Gratis 10 tips voor keukenrenovatie” niet toegestuurd. De tips zijn hem inmiddels alsnog toegezonden. Voorts heeft adverteerder klager telefonisch benaderd om hem van meer informatie te voorzien en adverteerders concept toe te lichten. De bestreden uiting zou voor een misverstand kunnen zorgen, omdat daarin niet staat vermeld dat consumenten telefonisch worden benaderd. Adverteerder heeft de uiting inmiddels aangepast.
Het oordeel van de Commissie
Naar het oordeel van de Commissie wordt door de mededeling “Ontvang dit gratis boek met 10 tips voor keukenrenovatie! Vraag gratis informatie aan” in de e-mail in combinatie met de mededeling “Vul vandaag nog in en ontvang gratis meer informatie” op de landingspagina waarnaar de link in de e-mail leidt, de indruk gewekt dat men door het invullen van de gevraagde gegevens op het aanvraagformulier gratis schriftelijke informatie van adverteerder zal ontvangen zonder verder contact. Uit het verweer begrijpt de Commissie echter dat adverteerder naar aanleiding van de aanvraag om informatie (tevens) standaard de aanvrager telefonisch benadert om “het concept toe te lichten”.
Dat men met het aanvragen van schriftelijke informatie ook geacht wordt toestemming te hebben gegeven om telefonisch benaderd te worden door adverteerder, betreft naar het oordeel van de Commissie essentiële informatie die de gemiddelde consument nodig heeft om een geïnformeerd besluit over een transactie te kunnen nemen en die om die reden in de uiting dient te zijn opgenomen. Het ontbreken van deze informatie in de uiting kan ertoe leiden dat de consument persoonlijke gegevens achterlaat met de enkele bedoeling schriftelijke informatie te ontvangen, terwijl hij die gegevens niet zou hebben achtergelaten indien hij erover was geïnformeerd dat hij daardoor (tevens) telefonisch benaderd zou worden door adverteerder.
Gelet op het voorgaande is naar het oordeel van de Commissie sprake van het ontbreken van essentiële informatie als bedoeld in de aanhef en onder c van artikel 8.3 van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Omdat de gemiddelde consument daardoor ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen, is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.
Gelet op het voorgaande wordt als volgt beslist.
De beslissing
De Commissie acht de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.