De bestreden reclame-uiting
Het betreft een sticker op de verpakking van diverse producten die onder het merk Chaumes worden verkocht. Op de sticker staat onder meer: “In dit pak (…) € 3,00 Op het volledige Chaumes gamma”.
De klacht
De sticker wekt de indruk dat er een kortingsactie van € 3,– op diverse Chaumes artikelen van toepassing is. Er zitten weliswaar zes kortingsbonnen van telkens € 0,50 in de verpakking, maar volgens de actievoorwaarden mag maximaal één inzending per adres per bankrekeningnummer plaatsvinden. Daarnaast lijken sommige producten wegens het ontbreken van Nederlandse actievoorwaarden niet in Nederland verkrijgbaar te zijn. Hierdoor bereikt men niet het maximale kortingsbedrag. Klaagster acht de uiting daarom misleidend.
Het verweer
De klacht berust op een misverstand. De consument kan elk van de in de verpakking aanwezige bonnen inzenden en zo € 3,– korting ontvangen. De voorwaarde die op de bonnen staat (“max 1 inzending per adres / bankrekening-nummer”) is om te voorkomen dat consumenten meer bonnen voor hetzelfde product inzenden. Elk van de producten waarop de bonnen betrekking hebben, wordt in Nederland verkocht. In de toekomst zal adverteerder duidelijker communiceren om eventuele misverstanden te voorkomen.
De nadere reacties
Partijen handhaven hun standpunt.
Het oordeel van de voorzitter
De voorzitter is van oordeel dat de Commissie de klacht zal afwijzen. Hij overweegt daartoe het volgende.
Naar de voorzitter uit het verweer van adverteerder begrijpt, is het de consument toegestaan alle in de verpakking aanwezige kortingsbonnen in te zenden onder de voorwaarde dat per product niet meer dan één bon per adres en bankrekeningnummer wordt ingezonden. De uitleg die klaagster aan deze voorwaarde geeft, te weten dat men in totaal slechts één bon per adres en bankrekeningnummer mag inzenden, is derhalve onjuist. Dit brengt mee dat op de sticker terecht het bedrag van € 3,– wordt genoemd als de totale korting op “het volledige Chaumes gamma”. Voorts heeft adverteerder gesteld dat het hele “gamma” in Nederland wordt verkocht, zodat – nu het tegendeel niet is gebleken – ook in dat opzicht het genoemde kortingsbedrag juist is. Op grond hiervan kunnen de mededelingen op de sticker niet onjuist of misleidend worden geacht.
Het feit dat, naar adverteerder heeft erkend, de in de verpakking aanwezige actievoorwaarden duidelijker hadden gekund, brengt niet mee dat de reclame-uiting zelf in strijd met de Nederlandse Reclame Code is. De voorzitter constateert overigens dat adverteerder heeft toegezegd dat zij de actievoorwaarden zal aanpassen.
Op grond van het voorgaande dient de klacht te worden afgewezen.
De beslissing van de voorzitter
Gelet op het bovenstaande wijst de voorzitter de klacht af.