a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2007/07.0005

Datum:

06-02-2007

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Motivatie:

Medium:

Omschrijving:

Het betreft een aan klager gezonden mailing van Stage Entertainment B.V. inzake de musical The Wiz, waarin zich drie kleine batterijtjes bevinden. Als men de mailing opent, hoort men muziek uit de musical.

De klacht

In de uiting zitten, onzichtbaar, 3 batterijtjes. Niet is vermeld dat zich batterijtjes in de uiting bevinden en evenmin dat deze niet bij het gewone afval mogen worden weggegooid. Door het ontbreken van deze informatie is de uiting in strijd met het maatschappelijk fatsoen en derhalve met artikel 2 van de Nederlandse Reclame Code (NRC). De uiting bevordert dat batterijen tussen het gewone huisvuil terecht komen waardoor deze tevens in strijd is met het algemeen belang en de volksgezondheid.
Nu de uiting ertoe leidt dat milieuschadelijk afval onjuist wordt weggegooid, is deze ook in strijd is met artikel 11 van de Milieu Reclame Code (MRC).
Voorts ontbreekt het adres van de adverteerder, op grond waarvan de uiting in strijd is met artikel 5 van de Code Brievenbusreclame, Huissampling en Direct response advertising (CBR).

Het verweer

Adverteerder heeft -kort samengevat- het volgende verweer gevoerd.
De in de uiting gebruikte batterijen bevatten een zo geringe hoeveelheid cadmium, lood en kwik dat het kca (klein chemisch afval)-logo daarop volgens de Europese regelgeving niet vermeld hoeft te worden. De nationale regelgeving is daarmee in overeenstemming. Adverteerder verwijst daarbij onder meer naar een door hem overgelegd rapport waaruit de waardes van de batterijtjes blijken.
Voorts weten burgers welke producten klein chemisch afval zijn en ook dat dergelijke producten gescheiden moeten worden van het reguliere afval. De waardes in de onderhavige batterijen zijn echter zo gering dat de batterijen niet gescheiden hoeven worden afgevoerd. Tot slot stelt adverteerder dat het algemeen bekend is dat kaarten die enig geluid produceren voorzien zijn van een batterij. Het is aan de ontvanger van de kaart om de batterij al dan niet te verwijderen en deze als klein chemisch afval in te leveren.

De repliek

Klagers bezwaar betreft het maatschappelijk verantwoord gebruik van batterijen in reclame. Dat het kca-logo niet op de batterij vermeld hoeft te worden, betekent nog niet dat het logo ook niet op de kaart hoeft te worden vermeld. Batterijen worden, naar blijkt uit de website van MilieuCentraal, nog steeds als kca aangemerkt en de beleidsdoelstelling blijft om dergelijk afval gescheiden in te nemen.
Het zou van maatschappelijk verantwoord handelen hebben getuigd als adverteerder zou hebben vermeld dat en waar zich batterijtjes in de uiting bevonden.

De dupliek

Adverteerder handhaaft zijn standpunt dat, indien het kca-logo niet op de batterij hoeft te worden vermeld, dit ook niet op de verpakking hoeft te worden aangebracht.
Duidelijk is dat en waar zich in de uiting batterijen bevinden.

Het oordeel van de Commissie

Uit het door adverteerder overgelegde rapport blijkt dat de zich in de batterijtjes bevindende hoeveelheden cadmium, lood en kwik, zo gering zijn dat er geen wettelijke verplichting bestaat het kca-logo daarop aan te brengen. Om die reden is de Commissie van oordeel dat adverteerder evenmin verplicht is om dit logo aan te brengen op de onderhavige kaart.
Gelet hierop leidt het onvermeld laten van de aanwezigheid van de batterijen niet tot het oordeel dat de uiting in strijd is met artikel 2 NRC.

Voorts overweegt de Commissie dat -nu bij het openen uit de uiting daaruit muziek klinkt- voldoende duidelijk is dat zich in de uiting batterijtjes bevinden. Ook is voldoende duidelijk waar deze zich in de uiting bevinden. Onder deze omstandigheden kan niet worden geoordeeld dat de uiting bevordert dat kga bij het gewone huisvuil terecht komt, noch dat milieuonvriendelijk gedrag ten voorbeeld wordt gesteld of zulk gedrag wordt gestimuleerd. Het staat ter beoordeling van de ontvanger van de uiting op welke wijze hij zich van de batterijtjes wil ontdoen.

Voorts overweegt de Commissie dat de naam en het adres van adverteerder in de uiting ontbreken op grond waarvan de uiting in strijd is met artikel 2 CBR. Klager noemt in dit verband, kennelijk abusievelijk, artikel 5 CBR.

De beslissing

Gelet op het vorenstaande acht de Commissie de uiting in strijd met artikel 2 van de Code Brievenbusreclame, Huissampling en Direct respons advertising en beveelt adverteerder aan niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.
Voor het overige wijst de Commissie de klacht af.


Regeling:

CBR art. 2

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken