Omschrijving:Het betreft een aan klager gezonden mailing van Stage Entertainment B.V. inzake de musical The Wiz, waarin zich drie kleine batterijtjes bevinden. Als men de mailing opent, hoort men muziek uit de musical. |
De klachtIn de uiting zitten, onzichtbaar, 3 batterijtjes. Niet is vermeld dat zich batterijtjes in de uiting bevinden en evenmin dat deze niet bij het gewone afval mogen worden weggegooid. Door het ontbreken van deze informatie is de uiting in strijd met het maatschappelijk fatsoen en derhalve met artikel 2 van de Nederlandse Reclame Code (NRC). De uiting bevordert dat batterijen tussen het gewone huisvuil terecht komen waardoor deze tevens in strijd is met het algemeen belang en de volksgezondheid. |
Het verweerAdverteerder heeft -kort samengevat- het volgende verweer gevoerd. |
De repliek Klagers bezwaar betreft het maatschappelijk verantwoord gebruik van batterijen in reclame. Dat het kca-logo niet op de batterij vermeld hoeft te worden, betekent nog niet dat het logo ook niet op de kaart hoeft te worden vermeld. Batterijen worden, naar blijkt uit de website van MilieuCentraal, nog steeds als kca aangemerkt en de beleidsdoelstelling blijft om dergelijk afval gescheiden in te nemen. |
De dupliek Adverteerder handhaaft zijn standpunt dat, indien het kca-logo niet op de batterij hoeft te worden vermeld, dit ook niet op de verpakking hoeft te worden aangebracht.
|
Het oordeel van de Commissie Uit het door adverteerder overgelegde rapport blijkt dat de zich in de batterijtjes bevindende hoeveelheden cadmium, lood en kwik, zo gering zijn dat er geen wettelijke verplichting bestaat het kca-logo daarop aan te brengen. Om die reden is de Commissie van oordeel dat adverteerder evenmin verplicht is om dit logo aan te brengen op de onderhavige kaart. Voorts overweegt de Commissie dat -nu bij het openen uit de uiting daaruit muziek klinkt- voldoende duidelijk is dat zich in de uiting batterijtjes bevinden. Ook is voldoende duidelijk waar deze zich in de uiting bevinden. Onder deze omstandigheden kan niet worden geoordeeld dat de uiting bevordert dat kga bij het gewone huisvuil terecht komt, noch dat milieuonvriendelijk gedrag ten voorbeeld wordt gesteld of zulk gedrag wordt gestimuleerd. Het staat ter beoordeling van de ontvanger van de uiting op welke wijze hij zich van de batterijtjes wil ontdoen. Voorts overweegt de Commissie dat de naam en het adres van adverteerder in de uiting ontbreken op grond waarvan de uiting in strijd is met artikel 2 CBR. Klager noemt in dit verband, kennelijk abusievelijk, artikel 5 CBR. |
De beslissingGelet op het vorenstaande acht de Commissie de uiting in strijd met artikel 2 van de Code Brievenbusreclame, Huissampling en Direct respons advertising en beveelt adverteerder aan niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken. |
Regeling: CBR art. 2 |