Omschrijving:Het betreft 4 radioreclames van de Amersfoortse Verzekeringen N.V., waarin een werknemer naar zijn werk belt in verband met een accumulatie van ernstige privé problemen, een burn- out, een niertransplantatie resp. een ernstig verkeersongeluk. De betreffende werknemers melden vervolgens dat zij “een uurtje later”, “morgen”, “morgenmiddag”, resp. “iets later” op het werk komen. In de uitingen wordt onder meer gezegd: “Met de collectieve ziektekostenverzekering van De Amersfoortse hoeft u uw mensen nooit langer te missen dan nodig”. |
De klachtDe voorbeelden in de uitingen zijn nodeloos kwetsend voor mensen die zich daarin herkennen en voorts in strijd met het fatsoen en het algemeen belang, ook al is duidelijk dat de voorbeelden schertsend zijn bedoeld. |
De beslissing tot terzijdelegging De voorzitter oordeelde dat de uitingen niet van dien aard zijn dat de grens van het toelaatbare is overschreden. |
Het bezwaar tegen de terzijdelegging Klager lichtte zijn standpunt nader toe. |
Het verweerDe uitingen beogen op een overdreven wijze weer te geven dat adverteerder zijn best doet om de verzekerden zo spoedig mogelijk te laten behandelen. |
|
Het oordeel van de Commissie De geschetste snelle werkhervatting is voor een ieder duidelijk niet realistisch. In de uitingen is onmiskenbaar gebruik gemaakt van in reclame niet ongebruikelijke overdrijving. Gelet hierop vormen de uitingen geen bedreiging voor de geestelijke en/of lichamelijke volksgezondheid, appelleren deze niet aan angstgevoelens, schenden deze het vertrouwen in reclame niet en zijn deze niet misleidend of in strijd met het algemeen belang. Bij de beantwoording van de vraag of een reclame-uiting in strijd is met het fatsoen dan wel nodeloos kwetsend is, stelt de Commissie zich terughoudend op, gelet op het subjectieve karakter van deze criteria. Met betrekking tot de onderhavige uitingen, acht de Commissie de grenzen van hetgeen toelaatbaar moet worden geacht niet overschreden. Zij overweegt daartoe dat de uitingen duidelijk absurdistisch zijn. De Commissie heeft er begrip voor dat er mensen zijn die de uitingen niet waarderen, maar dit leidt niet tot een ander oordeel. |
De beslissingDe Commissie wijst de klacht af. |