a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2007/07.0183

Datum:

06-06-2007

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Motivatie:

Medium:

Omschrijving:

Het betreft een televisiereclame van Hero Nederland B.V. voor Hero Actifruit waarin gezegd wordt: “90% van de Nederlanders krijgt dagelijks te weinig vezels binnen. Maar nu is er Hero Actifruit. Een shot boordevol fruitvezels. En die stimuleren uw spijsvertering. Nieuw, Hero Actifruit, een lekker shot pure fruitvezels”.

De klacht

Klager vindt de uiting misleidend om de volgende redenen:
1. De stelling dat 90 % van de Nederlanders dagelijks te weinig vezels binnenkrijgt, is onzin.
2. Een opmerking dat de consumptie van een onverwerkt fruitproduct de voorkeur geniet boven een product als Actifruit is op zijn plaats.
3. De hoeveelheid zou voldoende zijn. Ten onrechte wordt in de uiting niet een kleinere hoeveelheid aangeraden naast het gebruik van vers fruit.
4. Het wordt in een dosisvorm aangeboden zodat het als supplement zou moeten worden aangemerkt.


Het verweer

1. Adverteerder legt een rapport van de Gezondheidsraad getiteld “Richtlijn voor de Vezelconsumptie” waarin adverteerders stelling dat 90% van de Nederlanders dagelijks te weinig vezels binnenkrijgt, wordt bevestigd.
2. In de uiting wordt niet gesteld dat Actifruit boven vers fruit te prefereren is. Op de website www.actifruit.nl staat zelfs dat Actifruit als aanvulling van de dagelijkse behoefte aan fruit kan worden gebruikt.
3. In de uiting wordt niet gesteld dat inname van een flesje Actifruit tot inname van voldoende vezels zou leiden. Adverteerder vermeldt alleen dat Actifruit vezels bevat.
4. Zie onder 2 en 3. Actifruit wordt niet in dosisvorm aangeboden maar gewoon in een flesje.

Het oordeel van de Commissie

Adverteerder heeft een rapport van de Gezondheidsraad getiteld “Richtlijn voor de Vezelconsumptie” overgelegd waaruit, naar adverteerder stelt, geconcludeerd kan worden dat 90% van de Nederlanders dagelijks te weinig vezels binnenkrijgt. Klager heeft adverteerders conclusie niet weersproken. Gelet op het vorenstaande acht de Commissie adverteerders stelling aannemelijk.
In de uiting wordt gesproken van “een shot boordevol fruitvezels”. Er wordt niet gesteld of gesuggereerd dat de dagelijkse consumptie van een flesje Actifruit tot inname van voldoende vezels leidt. Van het flesje waarin Actifruit wordt aangeboden, kan niet worden geoordeeld dat deze verpakking de indruk wekt dat het een dosisvorm is. Adverteerder is voorts niet gehouden in de uiting vers fruit aan te bevelen.

De beslissing

De Commissie wijst de klacht af.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken