Omschrijving:Het betreft een televisiereclame van Hero Nederland B.V. voor Hero Actifruit waarin gezegd wordt: “90% van de Nederlanders krijgt dagelijks te weinig vezels binnen. Maar nu is er Hero Actifruit. Een shot boordevol fruitvezels. En die stimuleren uw spijsvertering. Nieuw, Hero Actifruit, een lekker shot pure fruitvezels”. |
De klacht Klager vindt de uiting misleidend om de volgende redenen: |
Het verweer 1. Adverteerder legt een rapport van de Gezondheidsraad getiteld “Richtlijn voor de Vezelconsumptie” waarin adverteerders stelling dat 90% van de Nederlanders dagelijks te weinig vezels binnenkrijgt, wordt bevestigd. 2. In de uiting wordt niet gesteld dat Actifruit boven vers fruit te prefereren is. Op de website www.actifruit.nl staat zelfs dat Actifruit als aanvulling van de dagelijkse behoefte aan fruit kan worden gebruikt. 3. In de uiting wordt niet gesteld dat inname van een flesje Actifruit tot inname van voldoende vezels zou leiden. Adverteerder vermeldt alleen dat Actifruit vezels bevat. 4. Zie onder 2 en 3. Actifruit wordt niet in dosisvorm aangeboden maar gewoon in een flesje.
|
|
Het oordeel van de Commissie Adverteerder heeft een rapport van de Gezondheidsraad getiteld “Richtlijn voor de Vezelconsumptie” overgelegd waaruit, naar adverteerder stelt, geconcludeerd kan worden dat 90% van de Nederlanders dagelijks te weinig vezels binnenkrijgt. Klager heeft adverteerders conclusie niet weersproken. Gelet op het vorenstaande acht de Commissie adverteerders stelling aannemelijk. |
De beslissingDe Commissie wijst de klacht af. |