Omschrijving:Het betreft een televisiereclame van Tel Sell B.V., waarin de Fresh Air Globe wordt aangeprezen waarover wordt gezegd dat deze vieze lucht reinigt met de revolutionaire water-ionische techniek. Met de speciale technologie filtert Fresh Air Globe stofdeeltjes, schilfers, besmettelijke bacteriën en schimmelsporen krachtig uit de lucht. Fresh Air Globe zorgt volgens de uiting voor een schone en gezonde lucht in huis. Ongezonde deeltjes in de lucht kunnen vervelende allergieën veroorzaken. Fresh Air Globe verwijdert volgens de uiting deze ongezonde deeltjes en werkt zo effectief dat het de lucht in een ruimte van 60 vierkante meter reinigt in een paar uur tijd. |
De klacht In de uiting wordt gesuggereerd dat de Fresh Air Globe goed is voor je gezondheid. Dat is niet waar. In de uiting wordt zelfs gezegd dat door het toevoegen van eucalyptus, verkoudheid en griep-achtige verschijnselen kunnen worden voorkomen. |
Het verweer Etherische oliën hebben reeds lang geleden bewezen effecten. Eucalyptus olie is weldadig en verzachtend voor de luchtwegen tijdens verkoudheid en vergemakkelijkt het ademen bij een verstopte neus. In de uiting wordt niet gezegd dat het product verkoudheid en griep voorkomt. |
Het oordeel van de Commissie Adverteerder heeft geen wetenschappelijke artikelen overgelegd ter onderbouwing van de stelling dat de Fresh Air Globe stofdeeltjes, schilfers, besmettelijke bacteriën en schimmelsporen krachtig uit de lucht filtert en zorgt voor een schone en gezonde lucht in het huis. Voorts heeft adverteerder geen wetenschappelijke artikelen overgelegd ter onderbouwing van de volgende stelling over de eucalyptus kit: “de eucalyptus geur gaat met zijn unieke antibacteriële eigenschappen verkoudheid en virussen tegen”. |
De beslissingOp grond van het voorgaande acht de Commissie de uiting in strijd met artikel 7 van de Nederlandse Reclame Code. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken. |
Regeling: artikel 7 NRC |