Omschrijving:Het betreft het persbericht met de aanhef “Lancering Qool Wines. Ilja Gort presenteert “low alcohol” wijnen” van Ilja Gort. |
De klacht Verweerder promoot de Qool Wines, die een alcoholpercentage hebben van 8%, in plaats van de gebruikelijke 10 à 13 %, als “low alcohol” wijnen. Ook wordt benadrukt dat er minder calorieën in deze wijnen zitten. Zo wordt gezegd: “Deze zomer kan er al een extra Qool wijntje gedronken worden, zonder bang te zijn voor overtollige vakantiekilo’s. Want minder alcohol betekent natuurlijk ook minder calorieën”. Door de Qool Wijnen te presenteren als “low alcohol” en “low calory”-wijnen overtreedt verweerder artikel 4 van de Reclamecode voor Alcoholhoudende Dranken (RVA). |
Het verweer Verweerder verwondert zich over de klacht omdat hij nu juist het alcoholpercentage in zijn wijnen heeft gereduceerd. Afgezien daarvan is van strijd met artikel 4 RVA geen sprake aangezien de klacht gericht is tegen een persbericht en niet tegen een reclame-uiting. |
Het oordeel van de Commissie Het onderhavige persbericht is afkomstig van het PR-bureau van verweerder en daarin wordt, voor meer informatie over de Qool “low alcohol” wijnen naar dit bureau verwezen. Voorts worden de “low alcohol” wijnen daarin onomwonden en zonder enige reserve aangeprezen. Onder deze omstandigheid heeft dit persbericht tevens het karakter van een reclame-uiting in de zin van artikel 1 NRC. In de uiting wordt het relatief lage alcoholpercentage van de Qool wijnen als een positieve eigenschap gepresenteerd. De Commissie heeft daarbij het oog op de mededeling dat onlangs wijnen met een alcoholpercentage van 16,9 zijn geregistreerd en dat een dergelijk hoog alcoholpercentage haaks staat op het feit dat gezondheid en voeding een steeds prominentere plaats in ons leven innemen. Artikel 4 RVA verbiedt iedere suggestie dat een lager alcoholpercentage een bepaald risico doet verdwijnen. |
De beslissing Op grond van het vorenstaande acht de Commissie de uiting in strijd met artikel 4 RVA en beveelt zij verweerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken. |
Regeling: Artikel 4 RVA |