Omschrijving:Het betreft een brief van augustus 2007 van Liberty Health Care Products BV, waarin de lezer wordt bericht dat verweerder zo veel aanmeldingen heeft ontvangen om deel te nemen aan het onderzoek naar de werkzaamheid van SleepzZ Re-Legs dat de lezer daaraan niet kan meedoen en waarin het product SleepzZ Re-Legs wordt aangeboden. Bij deze brief is een onderzoeksrapport gevoegd van PS Marketing BV over SleepzZ Re-Legs. In de brief staat onder andere: “70% heeft een positief resultaat bereikt” en “55% van de deelnemers merkte al binnen 2 weken vermindering van de klachten”. |
De klacht Verweerder heeft de uitspraak van de Commissie van 14 juni jl. (dossier 07.0231) naast zich neer gelegd. Soortgelijke brieven worden nog steeds verstuurd, nu niet door PS Marketing BV maar door verweerder zelf en nu met een onderzoeksrapport. Gelet hierop verzoekt klager de Commissie om een openbare aanbeveling te doen. De uiting is in strijd met artikel 20 lid 1 sub a van de Warenwet, aangezien bij de aanprijzing van SleepzZ Re-Legs – een waar bestemd voor inwendig gebruik – gebruik is gemaakt van medische claims of toespelingen inzake het voorkomen, behandelen of genezen van een ziekte van de mens. Bovendien zijn de in de uiting voorkomende medische claims en/of toespelingen daarop op grond van de Code Aanprijzing Gezondheidsproducten (CAG) niet toegestaan, omdat “bestrijdt vermoeide benen en voeten” en “onrustige benen/rusteloze benen” volgens de bij de Code behorende Indicatieve lijst gezondheidsaanprijzingen niet zijn toegestaan Verder is de uiting misleidend in de zin van artikel 7 van de Nederlandse Reclame Code, omdat de werking van het product niet is aangetoond noch aannemelijk is en is de uiting in strijd met artikel 3 sub a en artikel 6 van de EG-verordening voor Voedings- en Gezondheidsclaims, omdat de claims niet zijn gebaseerd op en onderbouwd door algemeen aanvaard bewijs. |
Het verweer Omdat de brief niet openbaar is gemaakt, maar slechts aan een selecte doelgroep is gezonden, te weten mensen die zich hebben aangemeld voor deelname aan een onderzoek, is de uiting geen reclame-uiting. De niet toegestane gezondheidsclaim “onrustige benen” wordt ook door A. Vogel gebruikt, dus indien de Commissie besluit een openbare aanbeveling te doen, verwacht verweerder dat de Commissie terzake ook A. Vogel zal aanspreken. Verweerder heeft aan PS Marketing verzocht om toekomstige uitingen vooraf door een expert op het |
De mondelinge behandelingKlager licht de klacht toe.
|
Het oordeel van de Commissie De uitingen zijn in strijd met de wet. SleepzZ Re-Legs bestaat uit in te nemen tabletten en is dus een eetwaar. Volgens artikel 20 lid 2 sub a van de Warenwet is het verboden eetwaren aan te prijzen met gebruikmaking van vermeldingen of voorstellingen, die aan de waar eigenschappen toeschrijven inzake het voorkomen, behandelen of genezen van een ziekte van een mens, of die toespelingen maken op zodanige eigenschappen. De uitingen bevatten dergelijke vermeldingen en voorstellingen waar gesproken wordt over onder andere “onrustige benen”, “zware en vermoeide benen” en “last van de benen”. Aangezien verweerder niet aannemelijk heeft gemaakt dat SleepzZ Re-Legs de werking heeft die daaraan in de uiting wordt toegeschreven, acht de Commissie de uiting misleidend in de zin van artikel 7 NRC en in strijd met artikel 3 sub a en artikel 6 van de EG-verordening voor Voedings- en Gezondheidsclaims. Aangezien verweerder een eerdere uitspraak van de Commissie naast zich neer heeft gelegd, zal deze uitspraak openbaar worden gemaakt. Dat een andere adverteerder een soortgelijke claim zou gebruiken, doet hieraan niet af. Verweerder kan terzake een klacht aan de Commissie voorleggen. |
De beslissingOp grond van het voorgaande acht de Commissie de uiting in strijd met de artikelen 2 en 7 van de Nederlandse Reclame Code. Zij beveelt verweerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken en zal deze beslissing openbaar maken. |
Regeling: artikelen 2 en 7 NRC |