Omschrijving:Het betreft twee tag-on’s en vijf radioreclames van Lucas Bols, waarin heel snel verschillende situaties worden beschreven waarin respectievelijk een klusjesman, verhuizers, een schilder, een bewaker en een glaszetter, onmiddellijk stoppen met werken en laten vallen wat zij in hun hand hebben, als ze ontdekken dat “de vijf weer in de klok” zit. De uitingen eindigen met de mededeling dat met het werk wordt gestopt omdat is ontdekt “dat de vijf weer in de klok zit” en de betrokkene “direct gaat ontspannen met een ijskoude Hartevelt. Vijf in de klok? Tijd voor een slok. Hartevelt, mannen onder elkaar”. |
De klacht De uitingen zijn onverantwoord omdat daarin sprake is van het stimuleren van drankgebruik onder werktijd en voordat men gaat rijden. Hierdoor zijn de uitingen in strijd met de artikelen 5 (goede smaak en/of fatsoen), 6 (positief lichamelijk effect), 12 (teken van volwassenheid),14 (aanzetten tot risicovol gedrag), 22 en 23 van de Reclamecode voor Alcoholhoudende Dranken (RVA). |
Het verweer Door aan te haken bij de uitdrukking ‘geen alcohol voordat er een vijf in de klok zit’ wordt tot uitdrukking gebracht dat men pas na vijf uur, dus nà het werk, met een Hartevelt mag ontspannen. Men zal begrijpen dat indien men nog naar huis moet rijden, alcohol maar met mate mag worden genuttigd. Van strijd met artikel 5 RVA is geen sprake. |
|
Het oordeel van de Commissie Bij de beantwoording van de vraag of een reclame-uiting in strijd is met de goede smaak en/of het fatsoen stelt de Commissie zich terughoudend op, gezien het subjectieve karakter van deze criteria. Met inachtneming daarvan kan niet worden geoordeeld dat de grens van het toelaatbare is overschreden, aangezien de uitingen vanwege de uiterst gedetailleerde beschrijving van de verschillende situaties, de dictie en de snelheid waarmee de tekst wordt uitgesproken duidelijk humoristisch zijn bedoeld. |
De beslissing De Commissie wijst de klacht af. |