a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2008/08.0073 I/II

Datum:

27-05-2008

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Motivatie:

Medium:

Omschrijving:

Het betreft de volgende van De Tuinen en Distributiecare BV:
a. een paginagrote reclame-uiting die heeft gestaan in de Provinciale Zeeuwse Courant van 30 januari 2008 en waarin onder meer de producten Omega Combi, Glucon Combi en Melatomatine Forte worden aangeprezen en
b. de website http://www.lekkerinmijnvel.nl/ voor zover daarop de producten Omega Combi, Glucon Combi en Melatomatine Forte worden aangeprezen.

De klacht

Klager heeft met betrekking tot de wijze waarop de verschillende producten in de reclame-uitingen worden aangeprezen de volgende bezwaren.
A. Omega Combi.
Niet is aannemelijk gemaakt dat Omega Combi de in de uitingen geclaimde werking heeft.
B. Glucon Combi.
Dat dit product de gewrichten smeert en helpt om het kraakbeen op te bouwen, is niet bewezen.
C. Melatomatine Forte.
Er is geen wetenschappelijk materiaal waaruit blijkt dat dit product de daaraan in de advertentie toegekende eigenschappen heeft.
Op grond van het vorenstaande acht klager de uitingen misleidend.

Het verweer

De Tuinen stelt dat de advertentie is geplaatst door de leverancier van de producten en dat adverteerder daarin als verkooppunt is vermeld. De leverancier is derhalve verantwoordelijk voor de inhoud van de uitingen.

Distributiecare stelt dat klager de bezwaren onvoldoende heeft gemotiveerd.
Voorts wordt aangevoerd dat indien de uitingen voor Glucon Combi en Omega Combi zouden zijn voorgelegd aan de KOAG/KAG, deze zouden zijn voorzien van een toelatingsstempel. De voor deze producten geclaimde werking komt voor op de lijst van voorstellen die de Nederlandse overheid aan de Europese autoriteiten (EFSA) heeft gedaan, als bedoeld in artikel 13 van de Europese Verordening inzake voedings- en gezondheidsclaims voor levensmiddelen. Dit betekent dat er voldoende onderbouwing is overgelegd voor de aannemelijkheid van de gebruikte claims.
De EFSA zal de lijst uiterlijk in januari 2010 hebben beoordeeld. Tot die tijd mogen de op de lijst staande claims en ingrediënten worden gebruikt.
Met betrekking tot Glucon Combi stelt adverteerder dat glucosamine inmiddels als geneesmiddel is geregistreerd voor de indicatie artrose in de knie. Er is wel degelijk wetenschappelijk bewijs dat in elk geval glucosamine de geclaimde werking heeft.
Met betrekking tot Melatomatine stelt adverteerder dat ten aanzien van producten met 0,1 mg Melatomatine per tablet in Nederland een gedoogbeleid wordt gevoerd. Het advies op de website ten aanzien van de dagdosering is daarmee evenwel in strijd en de website zal worden aangepast.
Adverteerder heeft de juistheid van de door klager geuite bezwaren betwist.
Daarbij verwijst adverteerder naar publicaties over het effect van verschillende ingrediënten en legt hij van sommige publicaties een korte samenvatting over.

De repliek

Klager handhaaft de bezwaren en wijst erop dat er geen medische claims gebezigd mogen worden met betrekking tot gezondheidsproducten, waarvan hier sprake is.

De door Distributiecare overgelegde bescheiden vormen geen onderbouwing van gebezigde claims.

Het oordeel van de Commissie

Allereerst overweegt de Commissie dat zij zowel De Tuinen, nu deze in de onder a bedoelde uiting is genoemd als verkooppunt van de daarin aangeprezen producten, als Distributiecare, die de uitingen als leverancier van de daarin aangeprezen producten heeft opgesteld en geplaatst, verantwoordelijk acht voor deze reclame-uitingen.

Waar adverteerder stelt dat de in de uitingen gebezigde claims staan op de lijst van claims die door de Nederlandse overheid is ingediend bij de EFSA en die mogen worden gebezigd zolang de EFSA deze claims niet heeft beoordeeld -doch uiterlijk tot januari 2010- overweegt de Commissie dat het feit dat op de bewuste lijst claims gekoppeld zijn aan bepaalde ingrediënten, niet betekent dat de in de uitingen met betrekking tot de daarin aangeprezen producten gebezigde claims niet misleidend of anderszins in strijd met de NRC zouden kunnen zijn. Onzeker is bovendien hoe het oordeel van de EFSA zal gaan luiden.

Klager heeft zijn tegen de verschillende uitingen geuite bezwaren voldoende gemotiveerd, als bedoeld in artikel 15 van de Nederlandse Reclame Code (NRC).
Voorts ligt het op de weg van een adverteerder om de juistheid aan te tonen van hetgeen door hem in een advertentie wordt gesteld. Daarin is adverteerder naar het oordeel van de Commissie niet geslaagd.

Met betrekking tot de claims die gebruikt worden bij de aanprijzing van de verschillende producten overweegt de Commissie als volgt .

Ad A.
Omega Combi
Adverteerder beperkt zich tot de mededeling dat klager de klacht niet heeft gemotiveerd maar heeft zelf niet aannemelijk gemaakt dat het product, ingenomen in de aanbevolen hoeveelheid, de werking heeft die daaraan in de uitingen wordt toegeschreven.

Ad B.
Glucon Combi
Dat verschillende onderzoeken uitwijzen dat glucosamine en chondroïtine werkzame eigenschappen bezitten, betekent nog niet dat het onderhavige product, ingenomen in de aanbevolen hoeveelheid, de werking heeft die daaraan in de uitingen wordt toegeschreven.

Ad C.
Melatomatine Forte
Adverteerder heeft niet aannemelijk gemaakt dat Melatomatine Forte de werking heeft die daaraan in de uitingen wordt toegeschreven. Adverteerder wijst op het effect dat verschillende bestanddelen (kunnen) hebben doch daarmee is niet aannemelijk gemaakt dat het product, ingenomen in de aanbevolen hoeveelheid, de werking heeft die daaraan in de uitingen wordt toegeschreven.

Adverteerder heeft blijkens het voorgaande niet voldaan aan zijn verplichting als bedoeld in artikel 8.2 NRC (nieuw). Meer specifiek is niet voldaan aan het bepaalde onder b van deze bepaling, voor wat betreft de van het gebruik van de producten te verwachten resultaten. Voorts is de Commissie van oordeel dat de gemiddelde consument er hierdoor toe kan worden gebracht om een besluit te nemen over een transactie, dat hij anders niet had genomen. Om die reden acht de Commissie de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC (nieuw).

De beslissing
Op grond van het vorenstaande acht de Commissie de reclame-uitingen in strijd met artikel 7 van de Nederlandse Reclame Code (nieuw).
Met betrekking tot de onder a bedoeld uiting beveelt zij adverteerders aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.
Met betrekking tot de onder b bedoelde website beveelt zij Distributiecare aan om niet meer op een dergelijk wijze reclame te maken.


Regeling:

artikel 7 NRC

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken