Omschrijving:Het betreft de volgende van De Tuinen en Distributiecare BV: |
De klacht Klager heeft met betrekking tot de wijze waarop de verschillende producten in de reclame-uitingen worden aangeprezen de volgende bezwaren. |
Het verweer De Tuinen stelt dat de advertentie is geplaatst door de leverancier van de producten en dat adverteerder daarin als verkooppunt is vermeld. De leverancier is derhalve verantwoordelijk voor de inhoud van de uitingen. Distributiecare stelt dat klager de bezwaren onvoldoende heeft gemotiveerd. |
De repliek Klager handhaaft de bezwaren en wijst erop dat er geen medische claims gebezigd mogen worden met betrekking tot gezondheidsproducten, waarvan hier sprake is. De door Distributiecare overgelegde bescheiden vormen geen onderbouwing van gebezigde claims. |
Het oordeel van de Commissie Waar adverteerder stelt dat de in de uitingen gebezigde claims staan op de lijst van claims die door de Nederlandse overheid is ingediend bij de EFSA en die mogen worden gebezigd zolang de EFSA deze claims niet heeft beoordeeld -doch uiterlijk tot januari 2010- overweegt de Commissie dat het feit dat op de bewuste lijst claims gekoppeld zijn aan bepaalde ingrediënten, niet betekent dat de in de uitingen met betrekking tot de daarin aangeprezen producten gebezigde claims niet misleidend of anderszins in strijd met de NRC zouden kunnen zijn. Onzeker is bovendien hoe het oordeel van de EFSA zal gaan luiden. Klager heeft zijn tegen de verschillende uitingen geuite bezwaren voldoende gemotiveerd, als bedoeld in artikel 15 van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Met betrekking tot de claims die gebruikt worden bij de aanprijzing van de verschillende producten overweegt de Commissie als volgt . Ad A. Ad B. Ad C. Adverteerder heeft blijkens het voorgaande niet voldaan aan zijn verplichting als bedoeld in artikel 8.2 NRC (nieuw). Meer specifiek is niet voldaan aan het bepaalde onder b van deze bepaling, voor wat betreft de van het gebruik van de producten te verwachten resultaten. Voorts is de Commissie van oordeel dat de gemiddelde consument er hierdoor toe kan worden gebracht om een besluit te nemen over een transactie, dat hij anders niet had genomen. Om die reden acht de Commissie de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC (nieuw). |
De beslissing Op grond van het vorenstaande acht de Commissie de reclame-uitingen in strijd met artikel 7 van de Nederlandse Reclame Code (nieuw). Met betrekking tot de onder a bedoeld uiting beveelt zij adverteerders aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken. Met betrekking tot de onder b bedoelde website beveelt zij Distributiecare aan om niet meer op een dergelijk wijze reclame te maken. |
Regeling: artikel 7 NRC |