Omschrijving:In de weekkrant Groningen van 29 januari 2008 staat een uiting van Lightfresh BV,waarin de heer Mark Lette, werkzaam bij adverteerder, wordt geciteerd. Daarin staat onder de kop “Gezondere wereld met wonderschone lampen van Lightfresh” onder meer: “Lightfresh heeft negentien verschillende lampen, waaronder de TL en de Anion Full Spectrum. Naast de uiting staat een lezersactie waarbij men een gratis Lightfresh lamp ontvangt bij de aankoop van drie producten uit de webshop van de weekkrant. |
De klacht In de uiting staat niet dat het om een advertentie gaat, waardoor de reclame niet duidelijk als zodanig herkenbaar is. Er is sprake van een reclame die een bedreiging inhoudt voor de volksgezondheid, want men kan blind worden door het gebruik van de Lightfresh lampen van het type “TL” en “Anion full spectrum”. De claim dat door Lightfresh aangeboden lampen van het type TL Anion Full Spectrum vitamine D aanmaken is in strijd met de waarheid. |
Het verweer 1. In het artikel is geen sprake van een openbare aanprijzing van een product of dienst. Het is een louter journalistiek artikel dat is gepubliceerd naar aanleiding van een interview met de heer Lette. Nu geen sprake is van reclame dient de klacht niet ontvankelijk te worden verklaard, althans dient de Commissie zich onbevoegd te verklaren. Onderstaande verweren zijn subsidiaire verweren. 2. Op geen enkele wijze wordt gesuggereerd dat men in de lampen moet kijken. Er is daarom geen gevaar voor de volksgezondheid. 3. Wat de journalist schrijft over de aanmaak van vitamine D door de lampen is juist. De lampen waar het hier om gaat zijn zogenaamde daglichtlampen. Zij hebben een vermogen van 6000 Kelvin en geven vol spectrum UV-straling af. Daardoor kan het lichaam met behulp van deze lampen vitamine D aanmaken. Ter onderbouwing hiervan legt adverteerder bescheiden over. |
De repliek 1. De klacht wordt ingetrokken voor zover het betreft de lezersactie. 2. De daglichtlamp behoort tot de categorie van de zonnebanklamp, voor welke lamp wordt geadviseerd de ogen te beschermen. De Lightfresh-lampen geven UV-stralen af die op de lange duur schadelijk zijn voor de ogen. 3. Er zijn geen gegevens overgelegd die de claim steunen dat de Lightfresh-lampen de aanmaak van vitamine D bij de mens stimuleren. |
De dupliek Adverteerder handhaaft zijn standpunten.
|
Het oordeel van de Commissie De Commissie merkt op dat de structuur van het artikel de indruk wekt dat het is opgemaakt naar aanleiding van een interview met M. Lette (commercieel directeur van Lightfresh). Bij lezing van het artikel valt echter op dat de tekst in feite uitsluitend bestaat uit lovende beschrijvingen van de producten van adverteerder. Dit gebeurt deels in de vorm van geciteerde uitspraken van de heer Lette, deels als zelfstandige tekst. Daarbij wordt ook informatie gegeven over de wijze waarop men de producten kan bestellen. Voorts merkt de Commissie op dat in de slotalinea van de uiting onder meer staat: “En als je het vergelijkt met andere luchtzuiveraars zijn wij véél goedkoper”, aldus Lette die samen met Wegener Huis-aan-huisMedia een speciale lezersactie heeft opgezet om de luchtzuiverende Lightfresh-lamp te promoten.” Derhalve dient de uiting in zijn geheel als reclame-uiting voor de producten van adverteerder te worden beschouwd. Dit brengt mee dat klaagster ontvankelijk is in de klacht en de Commissie bevoegd is daarover te oordelen. Tevens volgt uit dit alles dat de op artikel 11.1 van de Nederlandse Reclame Code (NRC) gebaseerde klacht gegrond is, omdat de reclame-uiting niet duidelijk als zodanig herkenbaar is. Ten aanzien van het gestelde gevaar voor de volksgezondheid merkt de Commissie op dat de door klaagster genoemde UV-straling die de onderhavige lampen verspreiden ook in natuurlijk daglicht aanwezig is. Nu adverteerder niet suggereert of aanbeveelt dat men rechtstreeks in de lampen dient te kijken, is het de Commissie niet duidelijk waarom de Lightfresh-lampen een specifiek gevaar voor de volksgezondheid inhouden. Ten aanzien van het beweerdelijke effect dat de lampen hebben op de aanmaak van vitamine D door het lichaam, heeft adverteerder door middel van het overleggen van bescheiden voldoende aannemelijk gemaakt dat de lampen de noodzakelijke eigenschappen bezitten om het lichaam in staat te stellen deze vitamine aan te maken. Deze klachten worden daarom afgewezen. |
De beslissingOp grond van het voorgaande acht de Commissie de uiting in strijd met het bepaalde in artikel 11.1 van de Nederlandse Reclame Code (nieuw). Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken. Voor het overige wijst de Commissie de klachten af. |
Regeling: Artikel 11.1 NRC |