a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2008/08.0099

Datum:

20-05-2008

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Motivatie:

Medium:

Omschrijving:

In de weekkrant Groningen van 29 januari 2008 staat een uiting van Lightfresh BV,waarin de heer Mark Lette, werkzaam bij adverteerder, wordt geciteerd. Daarin staat onder de kop “Gezon­dere wereld met wonderschone lampen van Lightfresh” onder meer:

“Lightfresh heeft negentien verschillende lampen, waaronder de TL en de Anion Full Spectrum.
Deze beide lampen geven volledig daglicht af, met als positief effect de aanmaak van Vitamine D in het lichaam. (…) En als je het vergelijkt met andere luchtzuiveraars zijn wij véél goed­koper”, aldus Lette die samen met Wegener Huis-aan-huisMedia een speciale lezersactie heeft opgezet om de luchtzuiverende Lightfresh-lamp te promoten.(…) “

Naast de uiting staat een lezersactie waarbij men een gratis Lightfresh lamp ontvangt bij de aankoop van drie producten uit de webshop van de weekkrant.

De klacht

In de uiting staat niet dat het om een advertentie gaat, waardoor de reclame niet duide­lijk als zodanig herkenbaar is. Er is sprake van een reclame die een be­dreiging inhoudt voor de volksgezondheid, want men kan blind worden door het gebruik van de Light­fresh lampen van het type “TL” en “Anion full spectrum”. De claim dat door Lightfresh aangeboden lampen van het type TL Anion Full Spectrum vitamine D aan­maken is in strijd met de waarheid.

Het verweer

1. In het artikel is geen sprake van een openbare aanprijzing van een product of dienst.
Het is een louter journalistiek artikel dat is gepubliceerd naar aanleiding van een interview met de heer Lette. Nu geen sprake is van reclame dient de klacht niet ontvankelijk te worden verklaard, althans dient de Commissie zich onbevoegd te verklaren. Onderstaande verweren zijn subsidiaire verweren.
2. Op geen enkele wijze wordt gesuggereerd dat men in de lampen moet kijken. Er is daarom geen gevaar voor de volksgezondheid.
3. Wat de journalist schrijft over de aanmaak van vitamine D door de lampen is juist.
De lampen waar het hier om gaat zijn zogenaamde daglichtlampen. Zij hebben een vermogen van 6000 Kelvin en geven vol spectrum UV-straling af. Daardoor kan het lichaam met behulp van deze lampen vitamine D aanmaken. Ter onderbouwing hiervan legt adverteerder bescheiden over.

De repliek

1. De klacht wordt ingetrokken voor zover het betreft de lezersactie.
2. De daglichtlamp behoort tot de categorie van de zonnebanklamp, voor welke lamp wordt geadviseerd de ogen te beschermen. De Lightfresh-lampen geven UV-stralen af die op de lange duur schadelijk zijn voor de ogen.
3. Er zijn geen gegevens overgelegd die de claim steunen dat de Lightfresh-lampen de aanmaak van vitamine D bij de mens stimuleren.

De dupliek

Adverteerder handhaaft zijn standpunten.

Het oordeel van de Commissie

De Commissie begrijpt dat klaagster de klacht heeft ingetrokken uitsluitend voor zover het betreft de lezersactie, terwijl zij de klacht dat de uiting verder niet als reclame-uiting herkenbaar is, heeft gehandhaafd evenals de klacht die ziet op het gevaar voor de volksgezondheid en de klacht met betrekking tot de werkzaamheid van de lampen bij de aanmaak van vitamine D in het lichaam. De Commissie zal, gelet op het primaire verweer, in de eerste plaats onder­zoeken of het artikel als reclame-uiting van adverteerder moet worden beschouwd.

De Commissie merkt op dat de structuur van het artikel de indruk wekt dat het is op­gemaakt naar aanleiding van een interview met M. Lette (commercieel directeur van Lightfresh). Bij lezing van het artikel valt echter op dat de tekst in feite uitsluitend be­staat uit lovende beschrijvingen van de pro­ducten van adverteerder. Dit gebeurt deels in de vorm van geciteerde uitspraken van de heer Lette, deels als zelfstandige tekst. Daarbij wordt ook informatie gegeven over de wijze waarop men de producten kan bestellen. Voorts merkt de Commissie op dat in de slotalinea van de uiting onder meer staat: “En als je het vergelijkt met andere luchtzuiveraars zijn wij véél goed­koper”, al­dus Lette die samen met Wegener Huis-aan-huisMedia een spe­ciale lezersactie heeft opgezet om de luchtzuiverende Lightfresh-lamp te promoten.”
Uit deze tekst blijkt dat adverteerder met de uitgever van het blad samenwerkt bij de promotie van de Light­fresh-lampen. Deze samenwerking betreft weliswaar de lezers­actie, maar de Commissie is op grond van de aanprijzende tekst van de uiting van oordeel dat ook de uiting niet los kan worden gezien van de ge­zamenlijke promotie­actie van adver­teerder en uitgever. In dat kader verdient nog opmerking dat bij het artikel geen naam van een journalist staat.

Der­halve dient de uiting in zijn geheel als reclame-uiting voor de producten van ad­ver­teerder te worden beschouwd. Dit brengt mee dat klaag­ster ontvankelijk is in de klacht en de Commissie bevoegd is daarover te oordelen. Tevens volgt uit dit alles dat de op artikel 11.1 van de Nederlandse Reclame Code (NRC) gebaseerde klacht gegrond is, omdat de reclame-uiting niet duidelijk als zodanig herkenbaar is.

Ten aanzien van het gestelde gevaar voor de volksgezondheid merkt de Commissie op dat de door klaagster genoemde UV-straling die de onderhavige lampen ver­sprei­den ook in natuurlijk daglicht aanwezig is. Nu ad­ver­teer­der niet suggereert of aanbe­veelt dat men rechtstreeks in de lampen dient te kijken, is het de Commissie niet dui­delijk waarom de Lightfresh-lampen een specifiek gevaar voor de volksge­zondheid inhouden. Ten aanzien van het beweerdelijke effect dat de lampen hebben op de aanmaak van vitamine D door het lichaam, heeft adverteerder door middel van het overleggen van bescheiden voldoende aannemelijk gemaakt dat de lampen de nood­zakelijke eigen­schappen bezitten om het lichaam in staat te stellen deze vitamine aan te maken. Deze klachten worden daarom afgewezen.

De beslissing


Op grond van het voorgaande acht de Commissie de uiting in strijd met het bepaalde in artikel 11.1 van de Nederlandse Reclame Code (nieuw). Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.
Voor het overige wijst de Commissie de klachten af.


Regeling:

Artikel 11.1 NRC

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken