Omschrijving:Het betreft een televisiecommercial voor AXE Dry deodorant van Unilever. Hierbij zie je een jonge man bij wie het zweet uit zijn oksels spuit, terwijl hij onder andere aan het dansen en basketballen is. Een meisje vertelt (in het Engels, met Nederlandse ondertiteling) dat ze hem eerst drie keer niks vond totdat hij de oplossing vond. Een ander meisje spuit AXE Dry deodorant onder zijn oksels. Het meisje zegt dat ze nu echt gek op hem is. Ze lopen samen op het strand. De man doet zijn arm omhoog, het meisje duikt weg maar er spuit geen zweet meer uit zijn oksels. |
De klacht In de commercial wordt iemand die extreem zweet bij zijn oksels belachelijk gemaakt. De reclame is onnodig grievend voor mensen met de medische conditie hyperhidrose (overmatig zweten doordat het autonome zenuwstelsel niet goed werkt). Deze medische conditie is niet goed behandelbaar en zeker niet met een simpel middel als AXE Dry. De reclame is daardoor confronterend voor mensen met hyperhidrose, omdat zij worden afgeschilderd als onprettig om mee om te gaan en omdat deze de conditie neerzet als sociaal onacceptabel. Een reclame die mensen met een handicap afschildert als minderwaardig is naar de mening van klager per definitie onethisch. De reclame is in strijd met de artikelen 2 en 4 van de Nederlandse Reclame Code. De reclame is niet in overeenstemming met het goed fatsoen, omdat mensen met een in grote mate onbehandelbare handicap belachelijk worden gemaakt en worden afgeschilderd als sociaal minderwaardig. Bovendien is de reclame nodeloos kwetsend en grievend voor mensen met deze aandoening en wellicht zelfs schadelijk voor hun geestelijke gezondheid. Het is namelijk bekend dat het zelfvertrouwen van mensen met hyperhidrose vrijwel altijd wordt aangetast. Dat aan het publiek wordt getoond dat het normaal is om mensen met deze handicap links te laten liggen, helpt waarschijnlijk niet. |
Het verweer De onderhavige televisiecommercial is in het najaar van 2006 gedurende een aantal maanden op de Engelse commerciële TV stations te zien geweest. Naar aanleiding van deze commercial zijn bij de Advertising Standards Authority (ASA), klachten binnengekomen. De ASA beoordeelt, net als de Reclame Code Commissie, reclame-uitingen en kwam tot het oordeel dat geen sprake was van overtreding van de Engelse TV Advertising Standards Code. De ASA overwoog als volgt: |
|
De mondelinge behandeling Namens adverteerder is bovengenoemd standpunt gehandhaafd en is een kopie van bovengenoemd oordeel van de ASA overgelegd.
|
Het oordeel van de Commissie Bij de beantwoording van de vraag of een reclame-uiting in strijd is met het fatsoen dan wel nodeloos kwetsend is, stelt de Commissie zich terughoudend op, gelet op het subjectieve karakter van dit criterium. Met betrekking tot de onderhavige reclame-uiting, acht de Commissie de grenzen van hetgeen toelaatbaar moet worden geacht niet overschreden. De Commissie heeft er begrip voor dat er mensen zijn die de reclame-uiting niet zullen waarderen, maar dit leidt niet tot een ander oordeel. |
De beslissingDe Commissie wijst de klacht af. |