Omschrijving:Het betreft een televisiecommercial van Bavaria,waarin verschillende cafés te zien zijn, gevolgd door een daarbij behorende tekst, te weten: |
De klacht Het beeld dat deze commercial geeft is dat het geen probleem zal zijn dat je een avond onverwachts doorzakt als je met de auto bent. Bavaria zal je veilig thuis brengen. De reclame-uiting is in strijd met artikel 1 van de Reclamecode voor alcoholhoudende dranken (RVA). Het bestaan van één landelijk taxi nummer, gepromoot door een alcoholproducent verlaagt de drempel om op een avond dat je met de auto bent, meer te drinken dan je van plan was. De commercial suggereert en stimuleert overmatige consumptie. In het kader van de verkeersveiligheid is het verstandig om een taxi naar huis te nemen als je hebt gedronken, in plaats van zelf te rijden. In het kader van de volksgezondheid is het onwenselijk dat een alcoholproducent haar naam verbindt aan een (landelijke) taxi-service. De boodschap die deze uiting uitstraalt is: Drink zoveel (Bavaria) als je wilt, Bavaria brengt je veilig thuis. De boodschap is ook in strijd met artikel 17 van de Nederlandse Reclame Code (NRC), dat voorschrijft dat de code niet alleen naar de letter maar ook naar de geest moet worden nageleefd. |
Het verweer Bavaria is van mening dat klager niet ontvankelijk moet worden verklaard, aangezien geen sprake is van een reclame voor alcoholhoudende drank als bedoeld in de RVA en de NRC. Er is slechts sprake van een reclame voor een landelijke taxidienst, waaraan Bavaria haar naam heeft verbonden in het kader van het nemen van verantwoordelijkheden als producent van alcoholhoudende drank. Voor zover klager desondanks ontvankelijk is, moet de klacht worden afgewezen. Immers, er wordt geen alcoholhoudende drank aangeprezen en daardoor kan geen sprake zijn van strijd met de RVA. Verder wordt op geen enkele wijze overmatig of anderszins onverantwoorde consumptie getoond, gesuggereerd of gestimuleerd. |
|
Het oordeel van de Commissie Klager heeft aangevoerd dat de reclame-uiting in strijd is met de artikelen 1 RVA en artikel 17 NRC. De Commissie neemt aan dat in plaats van artikel 17 NRC artikel 16 NRC (nieuw) is bedoeld, daar hier is bepaald dat de Nederlandse Reclame Code naar de letter maar ook naar de geest dient te worden toegepast. Volgens artikel 1 RVA is terughoudendheid in alle reclame voor drank geboden, aangezien onverantwoorde consumptie van alcoholhoudende drank problemen met zich mee kan brengen. Reclame voor alcoholhoudende drank mag geen overmatige of anderszins onverantwoorde consumptie tonen, suggereren of stimuleren. De Commissie is van oordeel dat geen sprake is van strijd met bovengenoemde artikelen. De Commissie begrijpt de boodschap van de reclame aldus dat je na afloop van een gezellig avondje waarbij je hebt gedronken niet achter het stuur moet gaan zitten maar beter een taxi kunt bellen. Niet kan worden geoordeeld dat door aan te dringen op het nemen van een taxi als je hebt gedronken, dit betekent dat sprake is van onverantwoorde consumptie of dat dit door die uiting wordt gestimuleerd. In de commercial wordt geen overmatige of anderszins onverantwoorde consumptie getoond. Dat overmatige of anderszins onverantwoorde consumptie wordt gesuggereerd of gestimuleerd, acht de Commissie te ver gezocht. |
De beslissingDe Commissie wijst de klacht af. |