Omschrijving:Het betreft een flyer voor het drankje Jillz van Heineken Nederland, met daarop de tekst “Jillz is sprankelend fris, doordrinkbaar en bestaat uit natuurlijke ingrediënten”. Een kopie van de bestreden reclame-uiting is aan deze beslissing gehecht. |
De klacht Het nieuwe alcoholhoudende drankje Jillz is specifiek gericht op vrouwen. Het woord “doordrinkbaar” wekt de indruk dat vrouwen het drankje de gehele avond kunnen bestellen zonder dat het kwaad kan. Volgens de richtlijnen van de Gezondheidsraad kunnen vrouwen, als ze er voor kiezen om alcohol te drinken, beter niet meer dan 1 à 2 glazen per dag drinken (en minimaal 2 dagen per week niet). Het omschrijven van een alcoholisch product als “doordrinkbaar” suggereert en stimuleert overmatige consumptie. Dit is in strijd met artikel 1 van de Reclamecode voor Alcoholhoudende Dranken (RVA). |
Het verweer Adverteerder erkent dat het woord “doordrinkbaar” in strijd is met artikel 1 RVA en heeft direct nadat hij hiervan op de hoogte was, opdracht gegeven de bewuste flyer niet langer te verspreiden. Helaas lijkt een flyer met de oude tekst er per ongeluk tussendoor geglipt. |
Het oordeel van de Commissie |
De beslissingOp grond van het voorgaande acht de Commissie de uiting in strijd met artikel 1 van de Reclamecode voor Alcoholhoudende Dranken (RVA). Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken. |
Regeling: artikel 1 RvA |