Omschrijving: Het betreft de volgende uitingen van G&W Gezondheidswinkel De Goudsbloem en OceBio Nederland: a. een advertentie voor het product “Floradix” in de ANBO-vizier van september 2008. In de advertentie staat onder meer: “Om zo lang mogelijk fit en vitaal te blijven, is het aan te raden de ijzervoorraad vanaf het 50ste levensjaar regelmatig aan te vullen. Het liefst met een vloeibaar voedingssupplement (…) dat zowel ijzer als vitaminen B bevat voor meer energie. Floradix is al meer dan 50 jaar een vertrouwd natuurlijk ijzersupplement. (…)” Bij de advertentie zit een kortingsbon voor Floradix die bij “G&W Gezondheidswinkel” kan worden ingeleverd. b. de website http://www.salus.nl waarop onder meer de volgende mededelingen met betrekking tot Floradix Vita Kruidenelixer staan: ”Bijna de helft van de vrouwen heeft extra ijzer nodig, ondanks dat ze gezond eten. (…) IJzer is extra belangrijk voor vrouwen, met name tijdens de zwangerschap en de periode van borstvoeding. Echter ook sporters, mensen op dieet, ouderen en kinderen in de groei hebben een verhoogde ijzerbehoefte. (…)” Aan de rechterzijde van het desbetreffende scherm staat voorts onder meer: ”Vitamine weg uit groenten. (…)” |
De klacht
Volgens het voedingscentrum komt een tekort aan ijzer in Nederland nauwelijks voor en zeker niet bij 50-plussers. Voor hen is het niet nodig om de ijzervoorraad door middel van een supplement aan te vullen. IJzer verstoort de werking van een aantal geneesmiddelen. Ook is het niet noodzakelijk extra B-vitaminen in te nemen. Op de website staat dat er tegenwoordig minder vitaminen in groenten zitten dan vroeger. Ook dat is onjuist. De reclame is daarom misleidend. De Keuringsraad KOAG/KAG
De uitingen vallen onder de competentie van de Keuringsraad, maar zijn niet aan deze instantie voorgelegd en derhalve niet voorzien van een toelatingsnummer. De uitingen zouden niet zijn goedgekeurd, omdat de mededeling dat bijna de helft van de vrouwen extra ijzer nodig heeft in strijd is met artikel 10 van de Code voor de Aanprijzing van Gezondheidsproducten, alsmede in strijd met de artikelen 19 en 20 van de Warenwet. |
De reactie van De Goudsbloem De Goudsbloem stelt dat zij niet verantwoordelijk is voor plaatsing van de advertentie. De reactie van OceBio
OceBio is sinds 1 augustus 2008 de distributeur van het merk Salus in Nederland. De advertentie in de ANBO, die door een rechtsvoorganger is geplaatst, voldoet niet aan de eisen en zal niet meer worden gebruikt. De tekst van de website is inmiddels aangepast. |
Het oordeel van de Commissie
Klaagster heeft onweersproken gesteld dat in Nederland bij 50-plussers ijzertekort nauwelijks voorkomt en dat een supplement om de ijzervoorraad aan te vullen overbodig is en zelfs de werking van medicijnen kan verstoren. Voorts heeft klaagster onweersproken gesteld dat de mededeling op de website dat groenten tegenwoordig minder vitaminen bevatten onjuist is en er ook om die reden geen behoefte is aan een voedingssupplement als Floradix dat vitamine B bevat. Gelet hierop, en nu geen inhoudelijk verweer tegen de klacht is gevoerd, is geen juiste informatie verstrekt over de voornaamste kenmerken van het product als bedoeld onder b van artikel 8.2 van de Nederlandse Reclame Code (NRC) nieuw. Meer specifiek is geen juiste informatie verstrekt over de voordelen en de risico’s van het product. Voorts is de Commissie van oordeel dat de gemiddelde consument hierdoor ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet zou hebben genomen. Om die reden is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC (nieuw). Vaststaat dat OceBio de Nederlandse distributeur van Floradix is en verantwoordelijk is voor beide reclame-uitingen. De Commissie is van oordeel dat De Goudsbloem daarnaast medeverantwoordelijk is voor de advertentie in de ANBO. In deze advertentie wordt voor verkoopadressen verwezen naar www.gezondheidswinkel.nl, welke website (domeinnaam) op naam van De Goudsbloem is geregistreerd. Voorts bevat de advertentie een bon die bij G&W Gezondheidswinkel (naar de Commissie aanneemt een handelsnaam van De Goudsbloem) kan worden ingeleverd. De Commissie leidt hieruit af dat de advertentie in de ANBO met toestemming van De Goudsbloem is geplaatst. |
De beslissing
Op grond van het voorgaande acht de Commissie beide reclame-uitingen in strijd met artikel 7 van de Nederlandse Reclame Code (nieuw). De Commissie beveelt OceBio ten aanzien van beide reclame-uitingen aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken. De Commissie beveelt De Goudsbloem B.V. aan om niet meer op een wijze als in de ANBO reclamete maken. |
Regeling: artikel 7 NRC |