Omschrijving:Het betreft een uitnodiging en de website www.succesconcept.nl van Life Improvement, waarnaar in de uitnodiging wordt verwezen. Op de bedoelde websitepagina wordt “iedereen die op zoek is naar verbetering van zijn of haar Lifestyle, zowel financieel als op het gebied van werk, gezin en gezondheid (…)” uitgenodigd via een “kant en klaar concept van Lifestyle Marketing” te leren “een betere lifestyle te creëren”. Op de webpagina kan door het invullen van persoonlijke gegevens informatie worden opgevraagd. Voorts wordt gevraagd aan te kruisen wat zou kunnen worden gedaan met een extra inkomen van € 2000 per maand. De webpagina bevat afbeeldingen van Euro Disney en mensen die kennelijk vakantie vieren op een strand. |
De klacht De afzender van de uitnodiging en de website is anoniem, contactgegevens ontbreken. De adverteerder vraagt persoonlijke gegevens en voorkeuren beschikbaar te stellen, zonder dat duidelijk is wat de doelstellingen en intenties van het bedrijf zijn. |
Het verweer Adverteerder is een netwerkmarketingbedrijf op het gebied van lifestyle marketing. De website heeft tot doel mogelijk toekomstige partners te selecteren voor een eventuele samenwerking. Door de zinsneden op de website “Ontdek hoe je een extra inkomen kunt verdienen…” en “Leer hoe de markt en economie veranderen…” en door de tekst van de verzendknop “Ja, ik wil graag zo snel mogelijk meer informatie over dit unieke concept van Lifestyle Marketing!” blijkt duidelijk dat het gaat om het aanvragen van informatie over een zakelijke mogelijkheid. Het invullen van voorkeuren, wat overigens niet verplicht is, wordt gevraagd om een beeld te krijgen van de motivatie van de respondent. De website fungeert als banner die tot doel heeft om door het verstrekken van beperkte informatie leads te genereren die voldoen aan bepaalde criteria. Doordat de website door meerdere partners wordt gebruikt, kunnen er geen specifieke bedrijfs- of contactgegevens op worden vermeld. |
Het oordeel van de Commissie In de uitingen wordt de identiteit van de adverteerder niet vermeld en is de aard van het product waarover informatie kan worden gevraagd onduidelijk. Door het verborgen houden van deze essentiële informatie die de gemiddelde consument nodig heeft om een geïnformeerd besluit over een transactie te nemen, acht de Commissie de uitingen in strijd met het bepaalde onder c van artikel 8.3 van de Nederlandse Reclame Code (nieuw). Om die reden is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 van de Nederlandse Reclame Code (nieuw). |
De beslissingGelet op het vorenstaande acht de Commissie de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 van de Nederlandse Reclame Code (nieuw). Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken. |
Regeling: artikel 7 NRC |