Omschrijving:Het betreft een outdoorreclame van InBev Nederland voor Jupiler bier. |
De klacht De tekst “Voelt meteen goed” suggereert dat aan het drinken van Jupiler bier gunstige effecten voor de gezondheid verbonden zijn en wekt bijna de ‘bemoedigende’ indruk dat je een (Jupiler) biertje kunt drinken als je je slecht voelt, want Jupiler geeft je meteen (weer) een goed gevoel. Hierdoor is de reclame-uiting in strijd met artikel 6 lid 2 en 3 van de Reclamecode voor Alcoholhoudende dranken (RVA). |
Het verweer Met de uiting wil adverteerder het merk Jupiler introduceren op de Nederlandse markt en aandacht vragen voor het Jupiler glas. In dat licht moet de tekst “Voelt meteen goed” worden bezien. Het groot afgebeelde Jupiler glas is bijzonder door de ribbels aan de onderkant en voelt daardoor goed. En hoewel het Jupiler bier wellicht niet zo bekend is, voelt het merk meteen goed. |
|
Het oordeel van de Commissie |
De beslissingDe Commissie wijst de klacht af. |