a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2008/08.0486

Datum:

02-12-2008

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Motivatie:

Medium:

Omschrijving:

Het betreft een outdoorreclame van InBev Nederland voor Jupiler bier.
In de uiting is een groot met bier gevuld Jupiler glas te zien, van onderaf gefotografeerd, met daarnaast de tekst “Voelt meteen goed”. Onderin is, in kleiner formaat, een flesje Jupiler bier afgebeeld en staat de tekst “Jupiler, mannen weten waarom”.

De klacht

De tekst “Voelt meteen goed” suggereert dat aan het drinken van Jupiler bier gunstige effecten voor de gezondheid verbonden zijn en wekt bijna de ‘bemoedigende’ indruk dat je een (Jupiler) biertje kunt drinken als je je slecht voelt, want Jupiler geeft je meteen (weer) een goed gevoel. Hierdoor is de reclame-uiting in strijd met artikel 6 lid 2 en 3 van de Reclamecode voor Alcoholhoudende dranken (RVA).

Het verweer

Met de uiting wil adverteerder het merk Jupiler introduceren op de Nederlandse markt en aandacht vragen voor het Jupiler glas. In dat licht moet de tekst “Voelt meteen goed” worden bezien.
Het groot afgebeelde Jupiler glas is bijzonder door de ribbels aan de onderkant en voelt daardoor goed. En hoewel het Jupiler bier wellicht niet zo bekend is, voelt het merk meteen goed.

Het oordeel van de Commissie

Krachtens artikel 6 RVA mag reclame voor alcoholhoudende drank -voor zover hier van belang- niet verwijzen naar mogelijke voor de gezondheid gunstige effecten van het nuttigen van alcoholhoudende drank (lid 2) en niet suggereren dat consumptie van alcoholhoudende drank lichamelijke of geestelijke prestaties verbetert (lid 3). Naar het oordeel van de Commissie doet de zinsnede “Voelt meteen goed” de uiting niet in strijd zijn met het bepaalde in lid 2 en 3 van artikel 6 RVA. Deze zinsnede heeft niet de strekking uit te dragen dat iemand die niet gezond is of lichamelijk of geestelijk niet goed presteert zich na het drinken van Jupiler bier meteen goed voelt. Het is voldoende duidelijk dat de tekst “Voelt meteen goed” een algemeen wervend karakter heeft dat niet specifiek op de gezondheid of prestatiemogelijkheden is gericht en tevens betrekking heeft op de vorm van het prominent in beeld gebrachte glas.

De beslissing

De Commissie wijst de klacht af.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken