Omschrijving:Het betreft een advertentie van Lindemans Wijnen met de teksten “Genieten is een avond met vrienden. En een oude bekende” en “The one purpose of wine is to bring happiness”. |
De klacht In de uiting wordt een duidelijk causaal verband gelegd tussen het drinken van wijn en geluk. Geluksgevoelens zijn voor de gezondheid gunstige effecten en ingevolge artikel 6 lid 2 van de Reclamecode voor Alcoholhoudende Dranken (RVA) mag in alcoholreclame niet worden verwezen naar mogelijke voor de gezondheid gunstige effecten. Tevens wordt gerefereerd aan happiness in de vorm van “sociaal succes” , aangezien gesteld wordt dat je samen met je vrienden van de avond geniet. Hierin heeft wijn als “enig doel om geluk te brengen” en hiermee wordt de indruk gewekt dat consumptie van wijn bijdraagt aan sociaal succes. Om die reden is de uiting ook in strijd met artikel 8 RVA . |
Het verweer Adverteerder laat weten de RVA te onderschrijven en deelt mee dat de gewraakte tekst niet meer zal worden gebruikt. |
|
Het oordeel van de Commissie (22 januari 2008) |
De beslissingDe Commissie wijst de klacht af. |
De grieven Deze kunnen als volgt worden samengevat. II. Klachten met betrekking tot sociaal of seksueel succes worden regelmatig afgewezen door de Commissie. STAP vraagt het College om een definitie van “sociaal succes”. Uit het verweer van Lindemans blijkt dat zij het zelf betreurt dat de zinsnede “The one purpose of wine is to bring happiness” is gebruikt. |
Het oordeel van het College De gronden lenen zich voor gezamenlijke behandeling. Naar het oordeel van het College wordt Lindemans wijn in de gewraakte advertentie aangeprezen als een product om van te genieten, samen met vrienden. In dit kader wordt een uitspraak van dr. Henri Lindeman aangehaald, te weten: “The one purpose of wine is to bring happiness”. Gelet op het bovenstaande wordt als volgt beslist.
|
De beslissing Het College bevestigt de beslissing van de Commissie. |