a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2008/1523/07.0718

Datum:

06-05-2008

Uitspraak:

bevestiging afwijzing

Product/dienst:

Motivatie:

Medium:

Omschrijving:

Het betreft een advertentievan International Marques voor Grand Marnier likeur waarin staat: “Turn a cold start into a WARM ENCOUNTER. Take your coffee to new levels of warmth and richness with Grand Marnier”. Daarbij is een fles Grand Marnier afgebeeld met daarin de reflectie van mensen met een glas koffie met schuim in de hand en naast de fles staan twee glazen koffie met schuim.

De klacht

Een verhoogd niveau van warmte en rijkdom zijn voor de gezondheid gunstige effecten. Om die reden is de uiting in strijd met artikel 6.2 van de Reclamecode voor Alcoholhoudende Dranken (RVA).

De uiting is ook in strijd met artikel 8 RVA omdat in de uiting wordt gesuggereerd dat een ontmoeting tussen de mensen waarvan de afbeeldingen op de fles worden gereflecteerd, gezelliger wordt door de ‘warme’ toevoeging van Grand Marnier. De uiting refereert naar warme en rijkdom in de vorm van sociaal succes.

Het verweer

In de uiting wordt niet gesteld dat koffie met Grand marnier gunstige gezondheidseffecten heeft. De woorden “warmth” en “richness” worden voorts niet geassocieerd met gezondheid.

De uitleg van artikel 8 RVA strookt niet met die van de handleiding bij de RVA van de STIVA waarin staat dat een verhaalopbouw in strijd met artikel 8 RVA is indien iets eerst, in een situatie waarin niet wordt gedronken, niet lukt maar daarna, in een situatie waarin wel wordt gedronken, wel. Hiervan is geen sprake. Bovendien zijn de glazen vol dus er is nog niets geconsumeerd.
Er wordt met “a cold start” verwezen naar de koude temperatuur buiten.

De mondelinge behandeling

Klager handhaaft zijn standpunt en licht toe dat artikel 8 RVA volgens de letterlijke tekst van de handleiding bij de RVA van de STIVA nooit op printreclame van toepassing kan zijn omdat deze uit één beeld bestaat. Klager vindt dat artikel 8 RVA naar de geest daarvan dient te worden toegepast. Er bestaat een causale relatie tussen het drinken van Grand Marnier en sociaal succes, omdat de boodschap van de uiting immers is: drink Grand Marnier bij je koffie want daar wordt het gezelliger door.
Desgevraagd licht klager toe dat hij gezelligheid als een onderdeel van sociaal succes beschouwt.

Adverteerder benadrukt dat de uiting internationaal wordt gebruikt en dat geen sociaal succes uit de uiting blijkt.

Het oordeel van de Commissie (11 februari 2008)

De Commissie toetst de uiting alleen aan de Nederlandse Reclame Code waarvan de handleiding van de STIVA geen deel uitmaakt.

Niet is gebleken dat in de uiting wordt verwezen naar mogelijke voor de gezondheid gunstige effecten van het drinken van Grand Marnier. Dit onderdeel van de klacht wijst de Commissie af.

In de uiting wordt de suggestie gewekt dat Grand Marnier een bijdrage levert aan gezelligheid en warmte. Dit betekent evenwel niet dat in de uiting de indruk wordt gewekt dat de consumptie van Grand Marnier een bijdrage levert aan sociaal succes.

De beslissing


De Commissie wijst de klacht af.

De grieven

Deze kunnen als volgt worden samengevat.

Ten onrechte heeft de Commissie de gewraakte advertentie niet in strijd met artikel 8 van de Reclamecode voor Alcoholhoudende Dranken (RvA) bevonden.

De Commissie heeft overwogen: “In de uiting wordt de suggestie gewekt dat Grand Marnier een bijdrage levert aan gezelligheid en warmte”. Echter, vervolgens heeft de Commissie overwogen: “Dit betekent evenwel niet dat in de uiting de indruk wordt gewekt dat de consumptie van Grand Marnier een bijdrage levert aan sociaal succes”.
Als je van een koude start een warme ontmoeting kunt maken door de toevoeging van Grand Marnier, dan draagt Grand Marnier toch bij aan sociaal succes? De sociale interactie wordt erdoor verbeterd.

De Commissie heeft overwogen dat zij de uiting alleen toetst aan de RvA en niet aan de handleiding van de STIVA bij de RvA. Echter, die handleiding zullen adverteerders wel aanhouden.
STAP vraagt zich af welke definitie de Commissie en het College hanteren waar het betreft “sociaal/seksueel succes”.
Zoals STAP ter vergadering van de Commissie heeft betoogd, kan artikel 8 RvA, uitgaande van de handleiding van de STIVA, nooit van toepassing zijn op printreclame. Als de Commissie/het College niet uitgaat van de handleiding van de STIVA, dan vraagt STAP zich af welke andere definitie de Commissie/het College hanteert van “sociaal succes”.

Het antwoord in appel

De grieven zijn gemotiveerd weersproken.

Het oordeel van het College

Het College stelt voorop dat de handleiding van de STIVA bij de RvA geen deel uitmaakt van de RvA en dat het College geen gebruik maakt van deze handleiding bij het toetsen van reclame aan de RvA.
Voorts overweegt het College dat het geen aanleiding ziet om een definitie te geven van “sociaal succes”. Van geval tot geval zal worden beoordeeld of al dan niet is voldaan aan het criterium, neergelegd in artikel 8 RvA.

Het College deelt het oordeel van de Commissie dat de gewraakte advertentie niet de indruk wekt dat de consumptie van alcoholhoudende drank een bijdrage levert aan sociaal succes. In de gewraakte advertentie wordt onmiskenbaar tot uitdrukking gebracht dat de consumptie van Grand Marnier, toegevoegd aan de koffie, kan bijdragen aan gezelligheid, in de zin van genoeglijk samenzijn, maar dat impliceert niet dat wordt gesuggereerd dat die consumptie een bijdrage levert aan sociaal succes.

Gelet op het bovenstaande wordt als volgt beslist.

De beslissing

Het College bevestigt de beslissing van de Commissie.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken