Omschrijving:Het betreft een advertentievan International Marques voor Grand Marnier likeur waarin staat: “Turn a cold start into a WARM ENCOUNTER. Take your coffee to new levels of warmth and richness with Grand Marnier”. Daarbij is een fles Grand Marnier afgebeeld met daarin de reflectie van mensen met een glas koffie met schuim in de hand en naast de fles staan twee glazen koffie met schuim. |
De klacht Een verhoogd niveau van warmte en rijkdom zijn voor de gezondheid gunstige effecten. Om die reden is de uiting in strijd met artikel 6.2 van de Reclamecode voor Alcoholhoudende Dranken (RVA). De uiting is ook in strijd met artikel 8 RVA omdat in de uiting wordt gesuggereerd dat een ontmoeting tussen de mensen waarvan de afbeeldingen op de fles worden gereflecteerd, gezelliger wordt door de ‘warme’ toevoeging van Grand Marnier. De uiting refereert naar warme en rijkdom in de vorm van sociaal succes. |
Het verweer In de uiting wordt niet gesteld dat koffie met Grand marnier gunstige gezondheidseffecten heeft. De woorden “warmth” en “richness” worden voorts niet geassocieerd met gezondheid. De uitleg van artikel 8 RVA strookt niet met die van de handleiding bij de RVA van de STIVA waarin staat dat een verhaalopbouw in strijd met artikel 8 RVA is indien iets eerst, in een situatie waarin niet wordt gedronken, niet lukt maar daarna, in een situatie waarin wel wordt gedronken, wel. Hiervan is geen sprake. Bovendien zijn de glazen vol dus er is nog niets geconsumeerd. |
|
De mondelinge behandeling Klager handhaaft zijn standpunt en licht toe dat artikel 8 RVA volgens de letterlijke tekst van de handleiding bij de RVA van de STIVA nooit op printreclame van toepassing kan zijn omdat deze uit één beeld bestaat. Klager vindt dat artikel 8 RVA naar de geest daarvan dient te worden toegepast. Er bestaat een causale relatie tussen het drinken van Grand Marnier en sociaal succes, omdat de boodschap van de uiting immers is: drink Grand Marnier bij je koffie want daar wordt het gezelliger door. Desgevraagd licht klager toe dat hij gezelligheid als een onderdeel van sociaal succes beschouwt. Adverteerder benadrukt dat de uiting internationaal wordt gebruikt en dat geen sociaal succes uit de uiting blijkt.
|
Het oordeel van de Commissie (11 februari 2008) Niet is gebleken dat in de uiting wordt verwezen naar mogelijke voor de gezondheid gunstige effecten van het drinken van Grand Marnier. Dit onderdeel van de klacht wijst de Commissie af. In de uiting wordt de suggestie gewekt dat Grand Marnier een bijdrage levert aan gezelligheid en warmte. Dit betekent evenwel niet dat in de uiting de indruk wordt gewekt dat de consumptie van Grand Marnier een bijdrage levert aan sociaal succes. |
De beslissingDe Commissie wijst de klacht af. |
De grieven Deze kunnen als volgt worden samengevat. Ten onrechte heeft de Commissie de gewraakte advertentie niet in strijd met artikel 8 van de Reclamecode voor Alcoholhoudende Dranken (RvA) bevonden. De Commissie heeft overwogen: “In de uiting wordt de suggestie gewekt dat Grand Marnier een bijdrage levert aan gezelligheid en warmte”. Echter, vervolgens heeft de Commissie overwogen: “Dit betekent evenwel niet dat in de uiting de indruk wordt gewekt dat de consumptie van Grand Marnier een bijdrage levert aan sociaal succes”. De Commissie heeft overwogen dat zij de uiting alleen toetst aan de RvA en niet aan de handleiding van de STIVA bij de RvA. Echter, die handleiding zullen adverteerders wel aanhouden. |
Het antwoord in appel De grieven zijn gemotiveerd weersproken. |
Het oordeel van het College Het College stelt voorop dat de handleiding van de STIVA bij de RvA geen deel uitmaakt van de RvA en dat het College geen gebruik maakt van deze handleiding bij het toetsen van reclame aan de RvA. Het College deelt het oordeel van de Commissie dat de gewraakte advertentie niet de indruk wekt dat de consumptie van alcoholhoudende drank een bijdrage levert aan sociaal succes. In de gewraakte advertentie wordt onmiskenbaar tot uitdrukking gebracht dat de consumptie van Grand Marnier, toegevoegd aan de koffie, kan bijdragen aan gezelligheid, in de zin van genoeglijk samenzijn, maar dat impliceert niet dat wordt gesuggereerd dat die consumptie een bijdrage levert aan sociaal succes. Gelet op het bovenstaande wordt als volgt beslist.
|
De beslissing Het College bevestigt de beslissing van de Commissie. |