De bestreden reclame-uiting
Het betreft een advertentie op de website www.boeimij.nl voor het gelijknamige product, zijnde twee aan elkaar ‘geketende’ flesjes met alcoholhoudende drank. Op de website staat, onder het kopje “Product” onder meer de volgende tekst:
“Boei mij! De party drink is voor hem en haar, de mannelijke drink bestaat uit Vodka & Siberian Ginseng, dit laatste is een planten extract dat ervoor zorgt dat men zich beter gaat voelen. Het product verstekt trouwens ook het immuun systeem.
Het flesje bestaat uit 14% alcohol en heeft een inhoud van 20 ml. De vrouwelijke drink bestaat uit Vodka & Tequila Sunrise, dit laatste schijnt bloedzuiverend te werken en stimuleert het de intelligentie”.
De klacht
De uiting is in strijd met artikel 6 lid 2 en lid 3 van de Reclamecode voor Alcoholhoudende Dranken (RVA). Voorts is de uiting in strijd met artikel 8 van de Nederlandse Reclame Code inzake misleiding. Voorts zijn volgens Europese wetgeving gezondheidsclaims verboden.
Het verweer
Naar aanleiding van de klacht hebben verweerders als volgt gereageerd.
Reactie De Monnik Dranken
De Monnik Dranken zal Promotion Factory, die merkeigenaar is van de bewuste drank, adviseren om de bewuste uitingen aan te passen.
Reactie Promotion Factory
Promotion Factory heeft de bewuste uiting verwijderd. De merkeigenaar, die in Oostenrijk is gevestigd, wordt hierover ingelicht.
Het oordeel van de Commissie
Op grond van artikel 6 lid 2 RVA mag reclame voor alcoholhoudende drank niet verwijzen naar mogelijke voor de gezondheid gunstige effecten van het nuttigen van alcoholhoudende drank. Nu de tekstfragmenten: “ (…) dat ervoor zorgt dat men zich beter gaat voelen”, “Het product versterkt trouwens ook het immuun systeem” en “(…) schijnt bloedzuiverend te werken”, verwijzingen zijn naar voor de gezondheid gunstige effecten, is de reclame-uiting in strijd met deze bepaling.
Op grond van artikel 6 lid 3 RVA mag reclame voor alcoholhoudende drank niet suggereren dat consumptie van alcoholhoudende drank lichamelijke of geestelijke prestaties verbetert. De mededeling “(…) stimuleert het de intelligentie” suggereert dat de consumptie van het alcoholhoudende product geestelijke prestaties verbetert. Om die reden is deze mededeling in strijd is met dit artikel.
Klager stelt dat de uiting in strijd is met artikel 8 van de Nederlandse Reclame Code en dat volgens Europese wetgeving gezondheidsclaims verboden zijn, maar heeft dit niet gemotiveerd. Om die reden wijst de Commissie de klacht af.
De beslissing
Op grond van het voorgaande acht de Commissie de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 6 lid 2 en lid 3 RVA. Zij beveelt verweerders aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.
Voor het overige wijst zij de klacht af.