De bestreden reclame-uitingen
Het betreft:
1.
Een digitale nieuwsbrief van 13 maart 2011 met de aanhef:
“Met zulke prijzen…
blijf je proosten!”.
Daaronder staat onder meer:
“altijd
100 wijnen
onder
5 euro!”.
2.
De voorpagina van een ‘100 wijnen boekje’ op de website van Gall & Gall, te vinden via http://www.y1m.nl/klanten/gall/multizine/201103 100 wijnen/magazine.html.
De klacht
Tegen de verschillende uitingen heeft klager de volgende bezwaren.
Ad 1.
De uiting is in strijd met artikel 1 van de Reclamecode voor Alcoholhoudende dranken (RvA), omdat daarmee overmatige consumptie van alcoholhoudende drank wordt gesuggereerd en gestimuleerd. Blijkens wetenschappelijke literatuur draagt een lage prijs voor alcohol bij aan een verhoogde alcoholconsumptie, en vice versa.
Het woord ‘proosten’ kan worden vervangen door ‘drinken’, waarbij ‘proosten’ een positievere connotatie heeft dan ‘drinken’.
Ad 2.
De tekst “altijd 100 wijnen onder 5 euro” is geplaatst tegen de achtergrond van merkloze flessen wijn. Deze ‘collectieve reclame’ voor wijn is in strijd met artikel 18 RvA.
Het verweer
Namens adverteerder is onder meer het volgende meegedeeld.
Ad uiting 1.
Proosten is geen synoniem voor drinken. Door te proosten drinkt men op iemands welzijn, waaronder de goede gezondheid. Na het proosten neemt men (meestal) een slok en met één glas kan meermalen worden geproost. Van strijd met artikel 1 RvA is geen sprake.
Ad uiting 2.
De bestreden voorpagina maakt deel uit van een folder die in zijn geheel moet worden beoordeeld. De bedoelde wijnen zijn alle opgenomen in de folder, elk onder aanduiding van plaats, streek of land van herkomst.
Bovendien wordt op de voorpagina geen reclame gemaakt voor een “soort alcoholhoudende drank”, maar voor de winkel Gall & Gall. De afgebeelde flessen hebben te maken met grafische vormgeving en staan niet specifiek voor wijn. De fles komt ook terug in het beeldmerk van Gall & Gall, en wel in de letter G.
Het oordeel van de Commissie
Met betrekking tot de verschillende uitingen overweegt de Commissie het volgende.
Ad 1.
De Commissie stelt voorop dat het adverteerder vrij staat om in reclame voor alcoholhoudende drank op een wervende manier te wijzen op de prijs van die drank. De wijze waarop dat in dit geval gebeurt, leidt niet tot het oordeel dat de uiting in strijd is met artikel 1 RvA, waarop klager zich beroept.
Door de woorden ‘Met zulke prijzen… blijf je proosten’ -waarbij sprake is van enige in reclame gebruikelijke overdrijving, nu men in het algemeen niet veel vaker dan één maal proost- wordt naar het oordeel van de Commissie geen overmatige of anderszins onverantwoorde consumptie gesuggereerd of gestimuleerd. Daarbij komt dat voor zover al vaker dan één maal wordt geproost, dat niet per definitie betekent dat meer dan anders wordt gedronken. Met één glas kan immers meermalen worden geproost.
Ad 2.
Naar het oordeel van de Commissie moet de voorpagina van het ‘100 wijnen boekje’ niet op zichzelf worden beschouwd, maar in combinatie met de inhoud van dat boekje en dient dit geheel te worden aangemerkt als een reclame-uiting van Gall & Gall.
Adverteerder heeft meegedeeld dat de “100 wijnen onder 5 euro” zoals bedoeld op de voorpagina alle zijn opgenomen in het boekje, elk onder aanduiding van plaats, streek of land herkomst.
Gelet op het bovenstaande is er sprake van reclame die in overeenstemming is met artikel 18 RvA, waarin -voor zover hier van belang- staat:
“Toegestaan is slechts reclame voor alcoholhoudende drank onder aanduiding van de merk of handelsnaam, en bij wijn tevens onder aanduiding van de plaats, streek of land van herkomst”.
Gelet op het bovenstaande wordt als volgt beslist.
De beslissing
De Commissie wijst de klacht af.