De procedure
Klaagster heeft bij e-mail van 12 januari 2009 bezwaar gemaakt tegen de hierna te ver-melden reclame-uiting.
Namens adverteerder heeft mr. M.E. Wallheimer, advocaat, bij brief van 2 februari 2009 tegen de klacht verweer gevoerd.
De Reclame Code Commissie (hierna: de Commissie) heeft de klacht behandeld in
haar vergadering van 10 februari 2009.
Namens adverteerder verschenen onder meer mr. Wallheimer voornoemd en R. Adams,
die het verweer nader hebben toegelicht mede aan de hand van pleitaantekeningen.
Klaagster is niet ter vergadering verschenen.
2. De bestreden reclame-uiting
Het betreft een televisiecommercial voor een autoverzekering van adverteerder. In de commercial zijn verschillende personen te zien die van daken van hoge gebouwen afspringen. In de commercial wordt, onder begeleiding van muziek, onder meer gezegd:
“Het afsluiten van een autoverzekering voelt vaak als een sprong in het diepe. Kijk en vergelijk op allsecur.nl. Dan weet je zeker dat je goed terecht komt.”
Aan het slot van de commercial is te zien dat de personen die naar beneden springen
op een grote berg zachte kussens terechtkomen.
3. De klacht
De beelden van springende mensen doen denken aan de afschuwelijke nieuwsbeelden van de terroristische aanslagen op de Twin Towers van 11 september 2001. Mensen van wie toen familieleden of bekenden zijn overleden, worden op een onaangename manier hiermee geconfronteerd. Dit is in strijd met de goede smaak en het fatsoen alsook nodeloos kwetsend en een bedreiging van de geestelijke en/of lichamelijke gezondheid.
4. Het verweer
De boodschap van de commercial is dat het afsluiten van een nieuwe autoverzekering vaak aanvoelt als “een sprong in het diepe”, maar bij adverteerder toch veilig en voordelig is voor de consument. Adverteerder heeft in verband daarmee gekozen voor de metafoor dat personen vanaf hoge daken springen en vervolgens zacht landen op witte kussens, die symbool staan voor adverteerder. De personen die springen stralen geen paniek uit, maar springen onder begeleiding van vrolijke muziek op weloverwogen en sierlijke wijze naar beneden. De beelden zijn duidelijk niet realistisch bedoeld. De commercial heeft voor de overgrote meerderheid van de kijkers een positieve sfeer en uitstraling. De beelden van de personen die op deze wijze naar beneden springen zijn, rekening houdend met de terughoudende wijze waarop de Commissie dergelijke kwesties beoordeelt, niet in strijd met de goede smaak en het fatsoen en evenmin nodeloos kwetsend of een bedreiging van de geestelijke en/of lichamelijke gezondheid.
5. De mondelinge behandeling
Adverteerder heeft vóór en na het uitzenden van de commercial onderzoek gedaan naar de vraag hoe personen deze waarderen. In beide onderzoeken beoordeelt de overgrote meerderheid van de ondervraagden de commercial positief. Het is inherent aan de wijze waarop de metafoor is gevisualiseerd dat deze niet door iedereen wordt gewaardeerd.
6. Het oordeel van de Commissie
6.1. De Commissie stelt voorop dat zij zich bij de beoordeling van de vraag of een reclame-uiting in strijd is met de goede smaak en het fatsoen, dan wel of deze nodeloos kwetsend is, terughoudend opstelt, dit gelet op het subjectieve karakter van deze criteria.
6.2. In de commercial zijn personen te zien die van daken van hoge gebouwen springen. Het enkele feit dat dit in beeld wordt gebracht, brengt nog niet mee dat sprake is van onnodig schokkende of anderszins ontoelaatbare beelden. Er dient immers ook te worden gelet op de context waarin deze beelden worden getoond. In dat verband is van belang dat de personen die van dichtbij zijn gefilmd met kennelijk plezier en op sierlijke of speelse wijze naar beneden springen, waaruit blijkt dat er geen sprake is van paniek of zelfmoord. Tijdens de commercial is vrolijke muziek te horen en aan het einde van de commercial is te zien dat de personen die naar beneden zijn gesprongen op een grote berg zachte kussens terechtkomen. Het zal naar het oordeel van de Commissie de televisiekijker niet ontgaan dat de beelden niet realistisch zijn bedoeld, maar als boodschap hebben dat men zich veilig bij adverteerder kan verzekeren. Dit blijkt ook uit het begeleidende commentaar, te weten dat het afsluiten van een autoverzekering een sprong in het diepe is, maar dat men bij adverteerder goed terechtkomt.
6.3. Op grond van het voorgaande kan niet worden geoordeeld dat de commercial in strijd is met de goede smaak en het fatsoen, terwijl evenmin kan worden gezegd dat de commercial nodeloos kwetsend is of de geestelijke en/of lichamelijke gezondheid bedreigt. De Commissie heeft er overigens wel begrip voor dat de onderhavige reclame-uiting niet door iedereen wordt gewaardeerd gezien de mogelijke associatie met beelden van terroristische aanslagen of met zelfmoord, maar de grenzen van het toelaatbare zijn blijkens het voorgaande niet overschreden. De klacht wordt daarom afgewezen.
7. De beslissing
De Commissie wijst de klacht af.