De bestreden reclame-uiting
Het betreft een televisiecommercial voor een autoverzekering van adverteerder. In de commercial zijn verschillende personen te zien die van daken van hoge gebouwen afspringen. In de commercial wordt, onder begeleiding van muziek, onder meer gezegd:
“Het afsluiten van een autoverzekering voelt vaak als een sprong in het diepe. Kijk en vergelijk op allsecur.nl. Dan weet je zeker dat je goed terecht komt.”
Aan het slot van de commercial is te zien dat de personen die naar beneden springen
op een grote berg zachte kussens terechtkomen.
De klacht
De reclame zet aan tot zelfmoord en doet denken aan de terroristische aanslagen op de Twin Towers van 11 september 2001. Dit is schokkend om te zien en daarom nodeloos kwetsend en een bedreiging van de geestelijke en/of lichamelijke gezondheid. Ook wordt zonder te rechtvaardigen redenen geappelleerd aan gevoelens van angst.
Het verweer
De boodschap van de commercial is dat het afsluiten van een nieuwe autoverzekering vaak aanvoelt als “een sprong in het diepe”, maar bij adverteerder toch veilig en voordelig is voor de consument. Adverteerder heeft in verband daarmee gekozen voor de metafoor dat personen vanaf hoge daken springen en vervolgens zacht landen op witte kussens, die symbool staan voor adverteerder. De personen die springen stralen geen paniek uit, maar springen onder begeleiding van vrolijke muziek op weloverwogen en sierlijke wijze naar beneden. De commercial heeft voor de overgrote meerderheid van de kijkers een positieve sfeer en uitstraling. De beelden van de personen die op deze wijze naar beneden springen zijn, rekening houdend met de terughoudende wijze waarop de Commissie dergelijke kwesties beoordeelt, niet nodeloos kwetsend en evenmin een bedreiging van de geestelijke en/of lichamelijke gezondheid. Ook appelleren de beelden niet aan angstgevoelens. Er is geen kans op navolging, terwijl de commercial evenmin aanzet tot zelfmoord. De beelden zijn immers duidelijk niet realistisch bedoeld.
De mondelinge behandeling
Adverteerder heeft vóór en na het uitzenden van de commercial onderzoek gedaan naar de vraag hoe personen deze waarderen. In beide onderzoeken beoordeelt de overgrote meerderheid van de ondervraagden de commercial positief. Het is inherent aan de wijze waarop de metafoor is gevisualiseerd dat deze niet door iedereen wordt gewaardeerd.
Het oordeel van de Commissie
1. De Commissie stelt voorop dat zij zich bij de beoordeling van de vraag of een reclame-uiting nodeloos kwetsend is, terughoudend opstelt, dit gelet op het subjectieve karakter van dit criterium.
2. In de commercial zijn personen te zien die van daken van hoge gebouwen springen. Het enkele feit dat dit in beeld wordt gebracht, brengt nog niet mee dat sprake is van onnodig kwetsende of anderszins ontoelaatbare beelden. Er dient immers ook te worden gelet op de context waarin deze beelden worden getoond. In dat verband is van belang dat de personen die van dichtbij zijn gefilmd met kennelijk plezier en op sierlijke of speelse wijze naar beneden springen, waaruit blijkt dat er geen sprake is van paniek of zelfmoord. Tijdens de commercial is vrolijke muziek te horen en aan het einde van de commercial is te zien dat de personen die naar beneden zijn gesprongen op een grote berg zachte kussens terechtkomen. Het zal naar het oordeel van de Commissie de televisiekijker niet ontgaan dat de beelden niet realistisch zijn bedoeld, maar als boodschap hebben dat men zich veilig bij adverteerder kan verzekeren. Dit blijkt ook uit het begeleidende commentaar, te weten dat het afsluiten van een autoverzekering een sprong in het diepe is, maar dat men bij adverteerder goed terechtkomt.
3. Op grond van het voorgaande kan niet worden geoordeeld dat de commercial nodeloos kwetsend is of de geestelijke en/of lichamelijke gezondheid bedreigt. Evenmin kan worden gezegd dat de commercial appelleert aan angstgevoelens. Voor zover door de beelden van springende mensen associaties mogelijk zijn met terroristische aanslagen of zelfmoord, blijkt uit de commercial duidelijk dat zo’n situatie niet aan de orde is. De Commissie heeft er overigens wel begrip voor dat de commercial gezien deze mogelijke associatie niet door iedereen wordt gewaardeerd, maar de grenzen van het toelaatbare zijn blijkens het voorgaande niet overschreden. Tot slot acht de Commissie het niet aannemelijk dat de commercial mensen er toe aanzet om van gebouwen af te springen. De klacht wordt daarom afgewezen.
De beslissing
De Commissie wijst de klacht af.