De bestreden reclame-uiting
Het betreft een televisiecommercial van Menzis, waarin – voor zover hier van belang – wordt gezegd: “Ieder mens is mooi, daarom selecteert Menzis niet op gezondheid of leeftijd”.
De klacht
Menzis maakt reclame voor haar zorgverzekering(en) met de slogan dat zij niet selecteert op ‘gezondheid of leeftijd’. In de zorgverzekeringswet is voor de basisverzekering echter nadrukkelijk een acceptatieplicht opgenomen, zodat het wettelijk niet is toegestaan – met uitzondering van de aanvullende verzekeringen – om op leeftijd of gezondheid te selecteren. Menzis suggereert ten onrechte dat andere verzekeraars – voor zover het de basisverzekering betreft – wel selecteren op leeftijd of gezondheid.
Het verweer
Het is verzekeraars, zoals klaagster ook stelt, niet toegestaan om bij het aanbieden van een basiszorgverzekering onderscheid te maken op basis van (onder meer) leeftijd en gezondheid. De aanbieder van een basiszorgverzekering is verplicht om iedereen die dat wenst onvoorwaardelijk als verzekerde te accepteren. Bij aanvullende verzekeringen is het wel toegestaan om iemand te weigeren of aan het afsluiten daarvan aanvullende voorwaarden te verbinden. Adverteerder kiest er echter voor om voor geen van de onder het merk ‘Menzis’ aangeboden verzekeringsproducten gebruik te maken van de bestaande mogelijkheden om potentiële verzekerden te selecteren en/of te weigeren. Daarmee onderscheidt Menzis zich van andere verzekeraars die vergelijkbare verzekeringsproducten aanbieden. Om die reden wordt in de commercial gezegd: “Ieder mens is mooi, daarom selecteert Menzis niet op leeftijd of gezondheid”. In de commercial wordt niet een concreet (verzekerings)product aangeprezen, maar wordt een bedrijfsfilosofie uitgedragen.
Het oordeel van de Commissie
De Commissie is van oordeel dat adverteerder door in haar uiting te zeggen: “Ieder mens is mooi, daarom selecteert Menzis niet op gezondheid en leeftijd”, geen misleidende reclame maakt. De Commissie acht de gemiddelde consument ermee bekend dat voor de basiszorgverzekering een wettelijke acceptatieplicht geldt, waardoor het voor geen enkele zorgverzekeraar mogelijk is om bij het aangaan van deze verzekering te selecteren op leeftijd en gezondheid. Gelet hierop zal het voor deze consument duidelijk zijn dat de slogan dat Menzis niet selecteert op gezondheid en leeftijd specifiek ziet op de aanvullende verzekeringen die adverteerder aanbiedt. Van misleiding is dan ook geen sprake.
Gelet op het voorgaande wordt als volgt beslist.
De beslissing
De Commissie wijst de klacht af.