De bestreden reclame-uitingen
Het betreft een commercial van VGZ die te zien is op de televisie en via het YouTube-kanaal van VGZ en daarnaast te horen is op de radio. In de commercial is het volgende te horen (voor zover relevant voor de klacht):
“Als je op zorg moet wachten dan staat je leven even stil. VGZ heeft vorig jaar de wachttijden voor 30.000 verzekerden met gemiddeld zes weken verkort. Kijk hoe VGZ de zorg voor jou vernieuwt op VGZ.nl.”
Samenvatting van de klacht
In de commercial wordt door adverteerder gesteld dat voor een groep van zijn verzekerden de wachttijd is verkort. De wachtlijsten zijn in het algemeen juist met 50% gestegen tussen 2017 en 2022. De wachtlijstenproblematiek is volgens klager met name schrijnend in het geval van maag-, darm- en leverziekten en de geestelijke gezondheidszorg. Dit wordt mede veroorzaakt door het te weinig inkopen van zorg door zorgverzekeraars. Dat VGZ claimt dat de wachttijden worden teruggedrongen door haar innovatieve beleid is dan ook misleidend.
Klager heeft ter ondersteuning van zijn klacht verwezen naar verschillende websites waarop informatie te vinden is over langere wachttijden in de zorg.
Samenvatting van het verweer
VGZ werkt hard aan mogelijkheden om iedereen die nu (te) lang moet wachten, sneller geholpen te laten worden door bijvoorbeeld te helpen met zorgadvies en wachtlijstbemiddeling. De stelling dat de wachttijd voor 30.000 verzekerden met gemiddeld zes weken is verkort, kan cijfermatig worden onderbouwd en is gebaseerd op het aantal verzekerden dat zorgadvies of wachtlijstbemiddeling van VGZ heeft ontvangen en de voor hen gerealiseerde wachttijdwinst in weken. Vorig jaar zijn er 32.461 geaccepteerde zorgadviezen en bemiddelingen afgerond door VGZ. De gemiddelde wachttijdwinst per verzekerde is daarbij uitgekomen op 42 dagen, zijnde zes weken. Klager lijkt deze cijfers ook niet te betwisten. De stelling is aldus gebaseerd op daadwerkelijk gerealiseerde wachttijdwinst als gevolg van zorgadvies of wachtlijstbemiddeling door VGZ. Van misleiding is geen sprake.
In de commercial wordt geen uitspraak gedaan over de wachttijden in het algemeen. VGZ herkent zich ook niet in de stelling van klager dat de wachttijden worden veroorzaakt door het te weinig inkopen van zorg door zorgverzekeraars in het algemeen of VGZ in het bijzonder. Deze stelling wordt verder ook niet onderbouwd door klager. Er zijn volgens VGZ meerdere oorzaken voor de wachtlijstenproblematiek.
Het oordeel van de voorzitter
1. Kern van de klacht is dat de mededeling “VGZ heeft vorig jaar de wachttijden voor 30.000 verzekerden met gemiddeld zes weken verkort” misleidend is, omdat de wachttijden in de zorg juist zijn gestegen de afgelopen jaren. De voorzitter oordeelt hierover als volgt.
2. Anders dan klager lijkt te veronderstellen, ligt naar het oordeel van de voorzitter in de uitingen niet de suggestie besloten dat de wachttijden in de zorg in het algemeen zouden zijn verkort. In de commercials wordt immers gezegd dat de wachttijden voor 30.000 verzekerden van VGZ met gemiddeld zes weken zijn verkort. Hiermee wordt voldoende duidelijk gemaakt dat de verkorting van de wachttijd specifiek betrekking heeft op een aantal verzekerden van VGZ. VGZ heeft voldoende aannemelijk gemaakt dat de wachttijden voor deze groep verzekerden ook daadwerkelijk is verkort met zes weken als resultaat van door haar verleend zorgadvies en wachttijdbemiddeling. Dat de wachttijden in de zorg in het algemeen gestegen zouden zijn, maakt de bestreden mededeling niet onjuist. De klacht kan daarom niet slagen.
De beslissing van de voorzitter
Gelet op het bovenstaande wijst de voorzitter de klacht af.