De bestreden reclame-uiting
Het betreft een zogenaamde “mini” advertentie in de Provinciale Zeeuwse Courant van 18 april 2009, waarin staat: “KANKER? Wij sturen u gratis info over spectaculaire genezingsgevallen als u ons uw emailadres toezend naar: manukapromotor@gmail.com (…)”
De klacht
1) Het is niet duidelijk wie de adverteerder is. Alleen een e-mailadres is niet voldoende.
2) Door in de advertentie als “manukapromotor” informatie te beloven over spectaculaire genezingsgevallen, wekt adverteerder de indruk dat manuka-producten kanker kunnen genezen. Over dat laatste is echter niets bekend. Er zijn geen medische publicaties waaruit blijkt dat manuka kanker kan genezen.
3) De advertentie is bovendien angstaanjagend. Kankerpatiënten zijn vaak zo wanhopig dat ze op dit soort advertenties reageren en zelfs tegen beter weten in het aangeprezen product gebruiken in plaats van een wel werkzame behandeling te ondergaan. Dit is gevaarlijk.
Het verweer
Adverteerder legt de stukken over waarnaar in de advertentie wordt verwezen en beschouwt de klacht daarmee als afgedaan. De klacht is ook niet onderbouwd.
De repliek
Er zijn geen goed gedocumenteerde gevallen van genezing van kanker door het gebruik van manuka honing. De verklaringen van de patiënten worden niet ondersteund door verklaringen van de behandelende artsen. De advertentie is daarom misleidend.
De dupliek
1) In veel kleine advertenties wordt volstaan met te verwijzen naar een website, e-mailadres of een telefoonnummer teneinde de consument uit te nodigen verdere informatie in te winnen.
2) In de advertentie wordt niet beweerd dat manuka zonder meer kanker zou genezen. Adverteerder wijst slechts op spectaculaire genezingsgevallen alsmede op de gunstige resultaten en ervaringen die topspecialisten en wereldberoemde wetenschappers inmiddels met deze honing hebben bereikt. Voorts wijst adverteerder op de link die er zou kunnen zijn tussen het wetenschappelijk bewezen middel tegen kanker methylglyoxal/MGO en de in Manuka Honey in hoge mate aanwezige MGO.
Het oordeel van de Commissie
a) Klaagster stelt dat niet duidelijk is wie de adverteerder is, nu in de advertentie slechts een e-mailadres wordt genoemd. Dit onderdeel van de klacht kan niet slagen. Adverteerder stelt dat het bij advertenties als de onderhavige (uiterst summiere advertenties ter grootte van één kleine kolom) een gangbare handelspraktijk is dat wordt volstaan met het noemen van een website, telefoonnummer of e-mailadres. Deze handelspraktijk kan niet misleidend worden geacht, nu is voorzien in de mogelijkheid voor de consument om de identiteit van adverteerder op te vragen. In casu kan daarvoor gebruik worden gemaakt van het in de advertentie genoemde e-mailadres.
b) Aangezien in het e-mailadres het woord “manukapromotor” staat, zal naar het oordeel van de Commissie de gemiddelde consument de advertentie in verband met de mededeling dat er bij kanker sprake is van spectaculaire genezingsgevallen, opvatten als een aanprijzing van Manuka (een soort honing) bij kanker. Ook indien de advertentie los wordt gezien van het informatiepakket dat adverteerder op verzoek aan de consument toezendt, is derhalve sprake van een aanprijzing van Manuka. Nu de klacht zich specifiek tegen de advertentie richt, zal de Commissie beoordelen of deze misleidende reclame voor Manuka bevat.
c) Adverteerder biedt in de advertentie aan om informatie toe te zenden over spectaculaire genezingsgevallen bij kanker. Klaagster stelt dat er geen bewijs is van spectaculaire genezingen bij kanker door Manuka. Er zijn bij het verweerschrift wel verklaringen van patiënten overgelegd (naar de Commissie begrijpt maken deze verklaringen deel uit van het informatiepakket dat adverteerder toezendt aan personen die op de advertentie reageren, welk pakket op pagina 33 ook een bestelformulier bevat om bij IBN B.V. Manuka Honey te bestellen), maar die verklaringen worden volgens klaagster niet ondersteund door verklaringen van de behandelende artsen.
d) Gelet op het voorgaande lag het op de weg van adverteerder om te stellen en te onderbouwen dat volgens de betrokken artsen patiënten die Manuka gebruikten op spectaculaire wijze van kanker zijn genezen. Adverteerder heeft dit nagelaten. Op grond hiervan heeft adverteerder naar het oordeel van de Commissie onvoldoende aannemelijk gemaakt dat patiënten die Manuka gebruikten op spectaculaire wijze van kanker zijn genezen. Dit impliceert dat de advertentie onjuiste informatie bevat over de van het product te verwachten resultaten als bedoeld in artikel 8.2 onder b Nederlandse Reclame Code (NRC). Het betreft hier een van de voornaamste kenmerken van het product. Voorts is de Commissie van oordeel dat de gemiddelde consument hierdoor ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen, te weten de aankoop van Manuka in de onjuiste veronderstelling dat anderen die dit product gebruikten op spectaculaire wijze van kanker zijn genezen. Om die reden zijn de mededelingen in de advertentie over die genezingen misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.
e) Niet kan echter worden geoordeeld dat in de uiting wordt geappelleerd aan gevoelens van angst. Evenmin kan worden gezegd dat de uiting een bedreiging vormt voor de volksgezondheid. In zoverre treft de klacht geen doel.
De beslissing
Op grond van hetgeen hiervoor onder b), c) en d) is vermeld, acht de Commissie het artikel in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.
De Commissie wijst de klacht voor het overige af.