a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2021/00057

Datum:

16-03-2021

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Gezondheid

Motivatie:

Subjectieve normen

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

De bestreden reclame-uiting

Het betreft een televisiecommercial van Etos, waarin door de voice-over wordt gezegd:

“’Waarom ben ik zo moe?’ ‘Hoe lang duurt dit nog?’ ‘Hoe stop ik met piekeren?’                                60% ervaarde afgelopen jaar meer mentale klachten. Wij bij Etos weten hoe jij je elke dag lekkerder in je vel kan voelen. Dus wat je vraag ook is, we helpen je verder. Liefs, Etos.”

 

De klacht

In de commercial meldt Etos dat 60% van de mensen in het afgelopen jaar een toename van psychische klachten heeft ervaren en raadt deze mensen aan om hiervoor naar Etos te komen, omdat Etos mensen kan helpen en adviseren. Klaagster vindt dit een schokkend en gevaarlijk advies. Een drogist lijkt haar niet de plaats om behandeling van psychische klachten te zoeken.

 

Het verweer

Het verweer wordt als volgt samengevat.

Etos deelt de mening van klaagster dat een drogist niet de plaats is om behandeling van psychische klachten te zoeken. Dit is ook niet de boodschap van de commercial. Etos vraagt in de commercial aandacht voor het onderwerp mentale balans en je lekkerder in je vel voelen. Etos hoopt met de reclame bij een breed publiek aan te stippen dat wie mentale klachten ervaart als gevolg van de aanpassingen en beperkingen door het Coronavirus, niet de enige is. Dit kan een eerste stap zijn in erkenning van mentale klachten en vervolgens in het zoeken van passende oplossingen en/of professionele hulp. Etos biedt in haar assortiment verschillende oplossingen voor elk van de bouwstenen rondom ‘wellbeing’, waaronder mentale balans en gezondheid. De gediplomeerde drogisterijmedewerkers zijn opgeleid om klanten met vragen over bepaalde gezondheidsproducten op vakkundige wijze te ondersteunen, maar kunnen ook ondersteuning bieden in de vorm van een praatje wanneer iemand daar behoefte aan heeft. Als een klant vragen heeft over de (fysieke of psychische) gezondheid, dan is het advies altijd om naar een huisarts te gaan of andere professionele zorghulp te zoeken. Daarom staat Etos voor: “Wat je vraag ook, is, Etos helpt je verder.” De gemiddelde consument zal de commercial niet zo opvatten dat wordt opgeroepen om  naar Etos te komen voor behandeling van psychische klachten.

 

Het oordeel van de Commissie

Klaagster stelt dat de radiocommercial een schokkende en gevaarlijke boodschap bevat, nu de drogisterijen van Etos hierin volgens klaagster ten onrechte worden gepresenteerd als plaatsen waar behandeling van psychische klachten kan worden gezocht.

Deze klacht kan naar het oordeel van de Commissie niet slagen. In de commercial wordt gewezen op de mentale klachten die veel mensen het afgelopen jaar hebben ervaren als gevolg van de coronamaatregelen, zoals vermoeidheid en piekeren. Vervolgens wordt meegedeeld dat Etos kan helpen om ‘je lekkerder in je vel te voelen’. Voor de gemiddelde consument is voldoende duidelijk dat Etos hiermee doelt op haar assortiment en haar adviserende rol daarbij. Deze consument begrijpt dat Etos zich niet opwerpt als behandelaar van psychische klachten, die mensen wil afhouden van het bezoeken van professionele zorgverleners zoals huisarts, psycholoog of psychiater.

Gelet op het vorenstaande wordt als volgt beslist.

 

De beslissing

De Commissie wijst de klacht af.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken