De bestreden reclame-uiting
Het betreft een televisiecommercial voor Glorix toiletblokjes waarin een kind aftelt en vervolgens zegt: “Mama heeft een nieuwe manier om mij te beschermen”. Vervolgens wordt gezegd dat je met Glorix Power 5 je gezin kunt beschermen. In beeld verschijnt daarbij de tekst: “Bescherm je gezin tegen vuil met nieuwe Glorix Power 5”.
De klacht
In de reclame wordt meegedeeld dat de toiletblokjes goed zijn voor de gezondheid. Dit is misleidend want via een toilet kun je geen ziekten oplopen.
Het oordeel van de voorzitter
Klager gaat ervan uit dat in de televisiecommercial wordt beweerd dat de toiletblokjes goed zijn voor de gezondheid. Uit de televisiecommercial als geheel blijkt echter duidelijk dat de boodschap daarvan is dat bedoelde toiletblokjes beschermen tegen vuil, waarmee in feite wordt beweerd dat de toiletblokjes een reinigende, hygiënische functie hebben. De gemiddelde consument zal de televisiecommercial vermoedelijk ook in deze zin opvatten. Nu de klacht op een onjuiste interpretatie van de televisiecommercial berust en geen aanleiding bestaat om te veronderstellen dat de toiletblokjes geen hygiënische werking zouden hebben, wordt beslist als volgt.
De beslissing van de voorzitter
Gelet op het bovenstaande wijst de voorzitter de klacht af.