a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Huishouden en inrichting

Dossiernr:

2021/00059

Datum:

17-03-2021

Uitspraak:

VAF (=voorzittersafwijzing)

Product/dienst:

Huishouden en inrichting

Motivatie:

Subjectieve normen

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

De bestreden reclame-uiting

Het betreft een televisiecommercial van Decupré in de vorm van een interview met de directeur van Decupré (“Irene”). In dit interview wordt gesproken over de matrassen van adverteerder. In dat verband wordt, voor zover van belang, tijdens het interview gezegd:  

Interviewer:     “Irene, goed slapen draagt bij aan het vermogen om infecties van je lichaam af te                         weren, hoe zit dat precies?”
Irene:               “Om infecties tegen te gaan zijn cytokinen essentieel en zij worden tijdens de slaap                                   vrijgegeven en geproduceerd.”
Interviewer:     “Jullie zijn marktleider in de ziekenhuizen en daar maken jullie onder andere                                         buiklig matrassen voor Covid-19 patiënten”
Irene:               “Ja dat klopt, en die medische technologie gebruiken we ook voor matrassen en                            boxsprings voor thuis.”
[….]

De klacht

In de televisiecommercial claimt adverteerder dat technieken die worden gebruikt bij de fabricage van matrassen voor Covid-19 patiënten ook worden gebruikt voor matrassen voor thuis. Klager is van mening dat in de bewuste reclame ‘misbruik’ wordt gemaakt van Covid-19 om het product van adverteerder te promoten.

Samenvatting van het verweer

Adverteerder produceert onder andere buiklig matrassen voor Covid-19 patiënten, door deze producten is het mogelijk dat Covid-19 patiënten decubitus vrij uit het ziekenhuis komen. Adverteerder is de Nederlandse afgevaardigde voor de wereldwijde ISO-norm voor antidecubitus matrassen en is in Nederland marktleider in de gezondheidszorg. Om ook de mensen thuis het ‘Decupré gevoel’ te laten ervaren, is adverteerder ook matrassen voor de consument gaan ontwikkelen.

Adverteerder licht toe dat de buiklig matrassen worden gemaakt van visco-elastisch traagschuim gecombineerd met koudschuim. Deze technologie wordt ook toegepast in de consumenten matrassen voor thuis. Hetgeen in de bewuste reclame wordt gesteld is feitelijk juist, aldus adverteerder.

Het oordeel van de voorzitter

Klager maakt bezwaar tegen de bewuste televisie commercial, nu daarin in het kader van consumenten matrassen wordt verwezen naar de techniek die adverteerder gebruikt voor buiklig matrassen voor Covid-19 patiënten in ziekenhuizen.

In de bewuste televisie commercial bevestigt adverteerder dat zij buiklig matrassen voor Covid-19 patiënten produceert en dat zij deze technologie nu ook gebruikt voor matrassen en boxsprings voor consumenten thuis. Nu adverteerder voldoende aannemelijk heeft gemaakt dat deze bewering feitelijk juist is, kan het adverteerder niet worden ontzegd om in de reclame te verwijzen naar het feit dat zij buiklig matrassen maakt voor Covid-19 patiënten in ziekenhuizen en dat zij die medische technologie ook gebruikt voor matrassen en boxsprings voor thuis. Naar het oordeel van de voorzitter is van  het misbruiken van Covid-19  om het product van adverteerder te promoten geen sprake. De klacht kan derhalve niet slagen.

De beslissing

De voorzitter wijst de klacht af.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken