a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Kleding, schoenen en accessoires

Dossiernr:

2009/00301

Datum:

13-05-2009

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Kleding, schoenen en accessoires

Motivatie:

Subjectieve normen

Medium:

Buitenreclame

De bestreden reclame-uiting

 

Het betreft een reclameposter waarop een vrouw in lingerie is te zien. Naast de afbeelding staat “Dress less to impress”.

 

De klacht

 

De vrouw die op de poster is te zien, is op een com­pu­ter ontworpen. Ook kan het zijn dat 

de foto van haar lichaam digitaal is bewerkt waardoor het lichaam is mis­vormd. De reclame-uiting is op grond van het voorgaande in strijd met de waarheid. Ook in­doctrineert deze uiting jonge mensen en is zij schadelijk voor de geestelijke en lichame­lijke gezondheid van deze mensen, omdat een onrealistisch menselijk figuur is afgebeeld. De reclame is bovendien agressief, omdat de bewuste posters op een open­bare plek hangen (metrostation Amster­dam Centraal) en niet te missen zijn.

Het verweer

Er is geen sprake van verminking. Adverteerder maakt door middel van digitale technieken vrouwen alleen maar mooier. Vrouwen doen in feite hetzelfde met behulp van make-up.

 

De repliek

Het digitaal verwijderen van elke natuurlijke oneffenheid is niet vergelijkbaar met het aanbrengen van make-up. Deze verwijderingen gaan immers veel verder.

 

Het oordeel van de Commissie

a)  De Commissie begrijpt uit het verweer van adverteerder dat in het onderhavige geval de foto van een bestaand model om esthetische redenen digitaal is bewerkt. Een dergelijke be­werking dient inmiddels als een in reclame gebruikelijke, bij het publiek bekende techniek te worden beschouwd die erop is gericht om de aanprijzende werking van de reclame-uiting te vergroten. Het resultaat van die bewerking kan niet in strijd met artikel 2 van de Neder­land­se Reclame Code (NRC) worden geacht. De op dat artikel gebaseerde klacht kan der­halve niet slagen.

b)  Ook overigens treft de klacht geen doel. De Commissie acht het niet aannemelijk dat de reclame-uiting een bedreiging vormt voor de geestelijke en/of lichamelijke volksgezondheid in de zin van artikel 4 NRC, terwijl evenmin kan worden gezegd dat de reclame agressief in de zin van artikel 14.1 NRC is.

 

De beslissing

 

De Commissie wijst de klacht af

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken