De bestreden reclame-uiting
Het betreft een reclameposter waarop een vrouw in lingerie is te zien. Naast de afbeelding staat “Dress less to impress”.
Aan deze beslissing is een kopie in klein formaat gehecht van een poster van adverteerder.
De klacht
De foto van de vrouw op de poster is op het pornografische af. De nadruk ligt zeer sterk op het feit dat zij bijna naakt is en op haar uitdagende houding. De tekst “Dress less to impress” naast de foto geeft aan dat seksuele prikkeling een belangrijk doel van deze reclame is. De bewuste poster hangt op een openbare plek (metrostation Weesperplein) en is door de plaats waar zij is opgehangen niet te missen. De reclame-uiting is door het voorgaande in strijd met de goede smaak en het fatsoen alsook in strijd met de goede zeden. Voorts is de reclame-uiting schadelijk voor de geestelijke volksgezondheid.
Het oordeel van de Commissie
De Commissie stelt zich bij de beoordeling van de vraag of een reclame-uiting in strijd is met de goede smaak en het fatsoen respectievelijk met de goede zeden, terughoudend op, dit wegens het subjectieve karakter van deze criteria. Met inachtneming van deze terughoudend is de Commissie van oordeel dat de onderhavige poster de grenzen van het toelaatbare niet overschrijdt. De poster toont weliswaar een vrouw in lingerie die in een uitdagende en erotisch geladen pose is afgebeeld, maar de Commissie acht de afbeelding niet te expliciet. De Commissie heeft er overigens begrip voor dat de onderhavige reclame-uiting gelet op zijn aard niet door iedereen wordt gewaardeerd, maar dit kan niet tot een ander oordeel in deze zaak leiden.
De beslissing
De Commissie wijst de klacht af