De bestreden reclame-uiting
Het betreft de reclamecampagne voor de badkledingcollectie 2012 van H&M op billboards en op de website www.HM.com.
De klacht
In de reclame staan onnatuurlijk gebruinde modellen afgebeeld, waardoor de reclame aanzet tot overmatig zonnen en gebruik van de zonnebank. Klaagster acht dit “tegenstrijdig met de nieuwsberichten over een toenemende incidentie van het aantal huidkankergevallen”. Door de reclamecampagne wordt een verkeerd voorbeeld gegeven aan de jeugd.
Het verweer
H&M vindt het vervelend als consumenten aanstoot hebben genomen aan de reclamecampagne, maar stelt niet de intentie te hebben gehad om een bepaald ideaal te promoten. H&M heeft met de campagne haar swimwearcollectie willen promoten, “met het product in focus”. Anders dan klager (op basis van onjuiste berichtgeving in de media) veronderstelt, heeft H&M geen excuses voor de campagne aangeboden en deze dus ook niet stop gezet. Wel worden klachten serieus genomen en intern geëvalueerd voor toekomstige campagnes.
Het oordeel van de Commissie
De Commissie begrijpt de klacht aldus, dat klaagster de bestreden reclame in strijd acht met artikel 4 van de Nederlandse Reclame Code (NRC), omdat deze naar haar mening een bedreiging inhoudt voor de lichamelijke volksgezondheid. Naar het oordeel van de Commissie kan deze klacht niet slagen. Weliswaar is op de door klaagster overgelegde prints een zeer gebruind model afgebeeld, maar niet kan worden geoordeeld dat het – Braziliaanse – model deze bruine kleur door overmatig zonnen of gebruik van de zonnebank heeft verkregen, noch dat de gemiddelde consument door de uiting ertoe wordt aangespoord door te zonnen of door gebruik van de zonnebank eenzelfde mate van bruining van de huid te verkrijgen.
Gelet op het vorenstaande wordt als volgt beslist.
De beslissing
De Commissie wijst de klacht af.