De bestreden reclame-uiting
Het betreft een reclame-uiting voor badmode op de website www.marliesdekkers.com, welke uiting volgens klaagster ook op twitter en facebook is geplaatst. In de bestreden uiting wordt een fotomodel afgebeeld in badkleding van Marlies Dekkers.
De klacht
Marlies Dekkers doet het voorkomen dat haar lingeriebedrijf vrouwelijkheid promoot en is daarmee een rolmodel voor meisjes en vrouwen, terwijl in de onderhavige uiting een extreem dun model is afgebeeld met grote borsten en een wespentaille. Het is voor jonge meisjes en vrouwen onmogelijk om aan dit schoonheidsideaal te voldoen; helemaal als het model in kwestie nóg dunner wordt gefotoshopt en haar borsten worden ‘opgepompt’. Een lichaam zoals het in de uiting afgebeelde model heeft bestaat niet. Echter, door deze campagne zullen jonge vrouwen daar wel in geloven en hier naar streven, met alle psychische en lichamelijke schade tot gevolg. Klaagster meent dat kledingontwerpers en – verkopers meer verantwoordelijkheid moeten dragen ten opzichte van meisjes en vrouwen. Op grond van het vorenstaande is klaagster van mening dat de reclame-uiting in strijd is met artikel 4 en 5 van de Nederlandse Reclame Code (NRC).
Het verweer
Het model dat in de uiting is afgebeeld is een zeer ervaren model, met een natuurlijke slanke lichaamsbouw met vrouwelijke vormen, dat er een gezonde lifestyle op na houdt en veel aandacht besteedt aan gezond eten en sporten. De keuzes voor modellen en het concept van het campagnebeeld van adverteerder worden zeer nauwkeurig bepaald. Het lingeriemerk van adverteerder is gebouwd op de filosofie van de persoon Marlies Dekkers. Al 22 jaar zet Marlies Dekkers zich met haar lingerie in om vrouwen te stimuleren hun eigen pad in het leven te volgen, ze een zelfverzekerd gevoel te geven en een extra push om hun dromen en ambities na te leven. Alles wordt bedacht vanuit een vrouwelijk oogpunt. Adverteerder kan garanderen dat er in de afbeelding van de uiting nauwelijks gebruik is gemaakt van ‘photoshop’. Het in de uiting afgebeelde slanke model heeft een natuurlijk figuur dat er gespierd uitziet door de sporten die zij beoefent. Aan de grote borsten van het model is volgens adverteerder absoluut niets gedaan. Het model draagt op de foto een push-up model bikinitop. Op de afbeelding in de uiting is duidelijk het resultaat te zien van deze populaire bikinishape, waarbij de borsten omhoog worden geplaatst en er meer decolleté wordt gecreëerd. Het beeld dat de foto weergeeft komt precies overeen met de werking van de bikinitop. Adverteerder meent dat de foto geen bedreiging vormt voor de geestelijke of lichamelijke volksgezondheid nu er een uiterst gezond en sportief model wordt getoond. Bovendien geeft de afbeelding in de uiting exact de werking van het product (push-up model bikinitop) weer, zodat het vertrouwen in reclame hiermee niet wordt geschaad.
Het oordeel van de Commissie
Klaagster maakt bezwaar tegen de reclame-uiting omdat deze volgens haar een bedreiging inhoudt voor de geestelijke en/of lichamelijke volksgezondheid van (jonge) vrouwen en het vertrouwen in reclame schaadt.
Naar het oordeel van de Commissie kan deze klacht niet slagen. In de uiting is een slanke vrouw afgebeeld met een smalle taille en een (relatief) grote boezem. De Commissie is van oordeel dat de gemiddelde (vrouwelijke) consument niet door de uiting wordt aangespoord om op een wijze die bedreigend is voor haar gezondheid dezelfde slanke vrouwelijke vormen als het in de uiting afgebeelde model te verkrijgen, zodat van een bedreiging van de geestelijke en/of lichamelijke volksgezondheid geen sprake is. Evenmin wordt met deze uiting het vertrouwen in reclame geschaad.
Gelet op het voorgaande wordt als volgt beslist.
De beslissing
De Commissie wijst de klacht af.