De bestreden reclame-uiting
Het betreft een radiocommercial voor 1888 nummerinformatie waarin onder meer wordt gezegd:
“U staat op de golfbaan en slaat per ongeluk uw allerlaatste balletje over het hek, keihard tegen het hoofd van een argeloze wandelaar. Dus u belt 1888 nummerinformatie.”
Vervolgens zegt een man tegen een telefoniste:
“Ik zoek het telefoonnummer van Golfstore hole in one. Ik heb geen ballen meer.”
De klacht
In het geval men keihard een golfballetje tegen het hoofd van een voorbijganger slaat, dient men 112 te bellen en zich zorgen te maken over de voorbijganger, in plaats van dat men op zoek gaat naar het telefoonnummer van een Golfstore. In het kader van de huidige campagne van SIRE is de radiocommercial niet toelaatbaar. De commercial is in strijd met de goede smaak en het fatsoen, de goede zeden, vormt een bedreiging voor de geestelijke en/of lichamelijke volksgezondheid en brengt mensen in verwarring.
Het verweer
De radiocommercial is ironisch en humoristisch bedoeld. Om die reden wordt in de commercial een situatie beschreven die niet op de realiteit is gestoeld. Juist de absurditeit maakt dat de radiocommercial als ludiek wordt ervaren. De situatie die in de radiocommercial wordt omschreven, zal door iedereen herkend worden als (bewust) asociaal gedrag. Het is zeker niet de bedoeling van de commercial om dat gedrag als aanvaardbaar voor te houden.
Het oordeel van de Commissie
a) De Commissie stelt zich terughoudend op bij de beoordeling van de vraag of een reclame-uiting in strijd is met de goede smaak en het fatsoen dan wel of de uiting in strijd is met de goede zeden, dit gelet op het subjectieve karakter van deze criteria.
b) In de radiocommercial wordt de situatie beschreven dat een golfspeler keihard zijn laat-ste golfballetje tegen het hoofd van een argeloze wandelaar slaat. Anders dan men zou verwachten, bekommert de golfer zich vervolgens niet om de wandelaar, maar gaat hij “dus” bellen om nieuwe golfballetjes te bestellen. Naar het oordeel van de Commissie is hier geen sprake van een realistische situatie. Dit blijkt ook uit het vervolg van de radiocommercial waarin een man (blijkbaar de golfspeler) tegen de telefoniste zegt dat hij het telefoonnum-mer van “Golfstore hole in one” wil, omdat hij geen ballen meer heeft. Duidelijk is dat de radiocommercial humoristisch is bedoeld. Van de commercial gaat naar het oordeel van de Commissie niet de boodschap uit dat het daarin omschreven gedrag aanvaardbaar is.
c) Op grond van het voorgaande, en gelet op de onder a) bedoelde terughoudendheid, is
de Commissie van oordeel dat de radiocommercial de grenzen van het toelaatbare niet overschrijdt. De radiocommercial is voorts niet van dien aard, dat deze een bedreiging vormt voor de geestelijke en/of lichamelijke volksgezondheid. Duidelijk is immers dat de commercial niet serieus is bedoeld. Evenmin kan worden gezegd dat de radiocommercial mensen in verwarring brengt.
d) De Commissie heeft er overigens begrip voor dat de onderhavige radiocommercial niet door iedereen wordt gewaardeerd, maar dit kan niet tot een ander oordeel in deze zaak leiden.
De beslissing
De Commissie wijst de klacht af.