De bestreden reclame-uiting
Het betreft een tv-commercial waarin het cosmetische product, te weten een shampoo, “Head & Shoulders” wordt aangeprezen. Hierin wordt (voor zover voor de klacht relevant) de volgende tekst uitgesproken door een voice-over:
“Je hebt geen roos met nieuwe Head & Shoulders.
Hij wast roos weg en vermijdt dat het terugkomt.”
Terwijl deze teksten worden uitgesproken verschijnen deze ook in beeld.
Samenvatting van de klacht en repliek
Adverteerder beweert dat haar shampoo roos doet verdwijnen voordat het verschijnt. Volgens klager komt roos echter bij iedereen, waaronder klager, na een dag weer terug. Het verdwijnt dus niet zodra het verschijnt. Verder bevat “Head & Shoulders” shampoo veel giftige chemicaliën die in verband zijn gebracht met een breed scala aan gezondheidsproblemen, waarbij klager naar diverse bronnen verwijst. Zo heeft klager door gebruik van de shampoo schade aan de hoofdhuid opgelopen. De reclame-uiting is volgens klager misleidend, omdat het gebruik van de shampoo juist roos veroorzaakt, het geen antibacteriële werking heeft en bovendien zorgt voor schade aan de gezondheid en de hoofdhuid.
Samenvatting van het verweer en dupliek
Het product ‘Head & Shoulders’ shampoo heeft een klinisch bewezen, effectief anti-roos effect. Bij regelmatig gebruik biedt deze shampoo tot 100% bescherming tegen roos. Dit voordeel blijft behouden bij regelmatig gebruik om te voorkomen dat roos (opnieuw) optreedt. ‘Head & Shoulders’ shampoo bevat het actieve antiroosbestanddeel Piroctone Olamine, dat niet alleen de bron van roos bestrijdt (een schimmel die op onze hoofdhuid leeft), maar ook helpt om de hoofdhuid weer in balans te brengen en te houden. Adverteerder volgt alle strenge Nederlandse- en EU-voorschriften en de ‘Head & Shoulders’ shampoo wordt uitgebreid (klinisch) getest om er zeker van te zijn dat deze veilig is voor consumenten en de roos-veroorzakende schimmel effectief bestrijdt.
Desondanks kan het zijn dat de ervaring van een individu met ‘Head & Shoulders’ shampoo door meerdere factoren wordt beïnvloed. Zo kan er sprake zijn van een andere huidaandoening met symptomen die lijken op roos. Ook kunnen medicijngebruik, individuele gewoonten zoals gebruiksfrequentie en klimaatomstandigheden van invloed zijn.
Het oordeel van de Commissie
1. Vooropgesteld wordt dat het niet de taak van de Commissie is te oordelen over de veiligheid van een product, indien hier in de reclame-uiting geen mededeling over wordt gedaan. Dat is hier het geval. De gezondheidsaspecten die klager noemt, blijven daarom verder buiten beschouwing.
De Commissie vat de klacht aldus op dat de bestreden uiting volgens klager misleidend is, omdat hierin de onjuiste suggestie wordt gewekt dat bij gebruik van de aangeprezen ‘Head & Shoulders’ shampoo roos verdwijnt voordat het verschijnt, terwijl het product volgens klager juist roos veroorzaakt. Verder stelt klager dat aan het product onterecht een antibacteriële werking wordt toegedicht.
2. In de televisiecommercial wordt ‘Head & Shoulders’ shampoo aangeprezen voor de bestrijding (“Je hebt geen roos met nieuwe ‘Head & Shoulders”) en het voorkomen van roos (“Hij wast roos weg en vermijdt dat het terugkomt.”). De gemiddelde consument zal deze beweringen niet zo absoluut opvatten dat men de shampoo slechts eenmalig hoeft te gebruiken om permanent geen last van roos meer te hebben. In plaats daarvan zal deze consument, gelet op de duidelijk overdreven beelden en mededelingen in de televisiecommercial, onderkennen dat het om een shampoo gaat die men regelmatig dient te gebruiken om het geclaimde effect te bereiken. De anti-roos werking bij een dergelijk gebruik is door adverteerder voldoende aannemelijk gemaakt. Anders dan klager lijkt te veronderstellen, wordt in de uiting tot slot niet de suggestie gewekt dat ‘Head & Shoulders’ shampoo bacteriën bestrijdt. De klacht slaagt zodoende niet. Er wordt als volgt beslist.
De beslissing
De Commissie wijst de klacht af.